vrijdag 14 februari 2014

Van noord naar zuid

Kia ora!

Vanochtend vroeg werd ik wakker in Wellington op het noordereiland, op dit moment bevind ik me in Nelson op het zuidereiland. Vanochtend vroeg ben ik met de boot overgestoken naar het andere eiland, een tocht van ongeveer drie uur. Geen klein tochtje dus.

Daar waar ik gisteren vanaf Mount Victoria een goed uitzicht had over de stad en de haven, had ik vandaag vooral goed zicht op het water. Met een heerlijk zonnetje en niet al te veel wind, stak de boot - aan boord vele auto's en zo'n 1400 mensen - over. 

Eén van de locaties waar we doorheen gingen was de Malborough Sound. Dat is een strook van ongeveer veertig kilometer lang, maar wel met een totale kustlijn van meer dan driehonderd kilometer! Allemaal inhammen en andere stukken die de totale kustlijn toch flink groter maken.

De boot voer van Wellington naar Picton, een kleine plaats op het zuidereiland. Mijn verbazing was groot toen ik hoorde dat de treinen en bussen die de mensen vanuit Picton verder zouden brengen, allemaal dezelfde vertraging hadden als de boot: ongeveer drie kwartier. De transportmiddelen wachtten dus allemaal op de boot. 
Eigenlijk is dat best logisch: veel treinen en bussen rijden er niet door de wildernis. In de steden is er wel een constante flow van bussen, maar op het platteland gaan er maar enkele per dag, als er al meerdere rijden.

Eenmaal op het zuidereiland merkte ik direct verschil met het noordereiland. Het lijkt wel alsof het hier veel stijler en hoger is. Het landschap - waarvan ik al vond dat het adembenemend was - is weer mooier (of eigenlijk anders mooi) geworden. Het is ruiger en wilder.

Eenmaal aangekomen in Nelson, een lieftallig stadje in het noordenwesten van het zuidereiland, ben ik deze direct maar even wezen verkennen. Een mooie kerk staat op een heuveltje, recht tegenover de belangrijkste winkelstraat. Verder staan er ook veel andere kerkjes, de ene mooier dan de andere. Daarmee bedoel ik niet dat ze allemaal mooi zijn, want enkele zijn - let's face it - gewoon ronduit lelijk. Maar er zitten wel wat pareltjes tussen.

Morgen... Tja, dat komt morgen wel! Kia Ora!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten