zondag 23 februari 2014

Tussen kapot en nieuw

Kia ora!

Waar de dag vandaag in Omarama begon en langs Mount Cook gereden werd, is de dag nu geëindigd in Christchurch, één van de grootste steden in het land. Waar Auckland absoluut de grootste is, is Christchurch zeker ook aanwezig als stad: het is zelfs al de grootste op het zuidereiland.
Het is echter wel een bijzondere stad, maar daarover later wel iets meer.

Mijn eerste stop van de dag was op een uitkijkpunt vanwaar ik Mount Cook, de hoogste berg van het land, goed kon overzien. Het was helder en er was op dat moment maar een enkel wolkje dat nog rond de top van de berg zweefde. Een mooi punt dus om even foto's te maken.


Zoals je ziet zijn er enkele wolken, maar de punt van de berg was even zichtbaar... De rest van de dag heb ik deze bijna niet gezien. Het werd bewolkt en op het moment van schrijven onweert het ook. Niet dat dit erg is overigens, dan heb ik dat ook eens meegemaakt.

Na de fotostop ben ik doorgereden naar het informatiecentrum van Mount Cook. Dat is in een dorpje met dezelfde naam als de berg, alleen daar is het woord 'village' er nog achteraan geplakt. Daar zag ik dit mooie houtsnijwerk hangen, waar ik ook direct een foto van wilde maken.

Het kunstwerk heet Aoraki and his brothers. Het is misschien slim om te weten dat de Māori naam van Mount Cook Aoraki is, en dat er een paar bergen als broers omheen staan die allemaal ook erg groot zijn, ware het niet dat Aoraki er boven uit torent. Ook Tawhirimatea staat er op, dat is de wind. Een mooi en vooral bijzonder kunstwerk dus, gemaakt door Cliff Whiting in 1988.

Dan ben ik nog niet klaar in dat mooi centrum waar ze allerlei informatie hebben, want buiten stond ook nog een ander soort kunstwerk. Een item dat de volken samen moet brengen, in dit geval de iwi (stammen) van het noordereiland en de iwi (stam) van het zuidereiland. Dat hebben ze daar als volgt gedaan: 
De linkersteen is van vulkanisch gesteente van het noordereiland, de rechter is van Aoraki naar beneden gevallen, van het zuidereiland dus. Het heet Ngā kōhatu, ngā mauka. Vertaald is dat de stenen, de bergen.

Laat ik het stuk van Mount Cook afsluiten met dit gedicht:

Toi te kupu,
Toi te mana,
Toi te whenua.

(Laat de kracht van woorden)
(Ons verleden versterken)
(Ons land versterken)


Dit is de bekende 'Good Sheperd Church' één van de bekenste kerken van Nieuw Zeeland. Althans, dat werd me verteld. En in mijn reisgids staat deze ook aangegeven. Ik weet alleen niet zo de waarde van dit kerkje wat niet alleen zeer klein is, maar ook nog eens een standbeeld van een hond er bij heeft staan. Misschien dat ik thuis maar eens de betekenis kan opzoeken.

Via Lake Tekapo en het plaatsje Geraldine, waar ik even geluncht heb, ben ik doorgereden. Via Rolleston, Templeton en Lyttelton ben ik nu in Christchurch, wat tevens ook het eindpunt van de reis is. Morgen ga ik daar de stad verkennen en dan zal ik dinsdagochtend naar het vliegveld worden gebracht. Dan is mijn reis alweer voorbij. Zucht... Tot morgen.

Dan zal ik ook de titel uitleggen voor diegenen die het nog niet snappen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten