dinsdag 18 februari 2014

Het diepe, blauwe water

Kia Ora!

Haast, het dorp waar ik afgelopen nacht resideerde, was lichtelijk een deceptie. Het hotel stond in the middle of nowhere, het eten was er koud en daarnaast regende het ook nog eens de gehele avond en nacht. Ik hoopte op beter weer zodra we de bergpassen aan de westkant zouden verlaten.
Mijn enkel was vanochtend in ieder geval nog goed. Een blauwe plek, wat stijf en stram, maar we kunnen gewoon verder gaan. Gelukkig!

's Ochtends vroeg, vanochtend dus, was het nog steeds grijs en grauw. Geen zon te zien, druppels water vielen om me heen. Toch ben ik verder gegaan, het advies van enkele locals volgend. Zij zeiden namelijk dat het, zodra je over de bergpassen bent, ander weer zou worden. En jongens, wat was ik blij dat ze gelijk hadden!

Eenmaal over de bergpas begon het weer radicaal om te slaan. Grijze wolken verdwenen en de zon liet zich ineens veelvuldig zien. Zelfs zoveel, dat ik de halve dag een zonnebril heb gedragen! Heerlijk!
Via het Hawea meer ben ik doorgegaan naar Wanaka, een dorpje langs het meer van Wanaka. Daar heb ik heerlijk gelunchd. Een flink glas met versgeperste sinaasappelsap na... mmm.

In datzelfde dorp ben ik even langs het meer gelopen. Langs de randen van het dorp lopen vele berghellingen en je merkt direct dat het normaal gesproken een wintersportoord is, voornamelijk aan de vele ski-winkels. Wel erg gaaf om te zien, hoor. Hieronder zie je een foto die ik genomen heb aan de rand van het meer, het strand was niet erg vol (voornamelijk enkele toeristen die in het zonnetje lagen) maar het was er een heel verschil met hoe ik 's ochtends vanuit Haast vertrok.


Die middag stopte ik bij een kraampje van mevrouw Jones. Zij is een Litouwse vrouw die jaren geleden naar Nieuw Zeeland was verhuist en hier een boerderij met fruit begonnen is. Omdat ze haar oogst ook aan de mensen wilde verkopen, zette ze voor haar huis een klein kraampje neer met vers fruit en een bakje waar de mensen het geld in konden doen.
Elke dag stopten er wel mensen bij het kraampje en zelfs bussen vol - hetgeen vandaag ook gebeurde - maakten er een stop en kochten vers fruit. Mevrouw Jones was niet dom, dus bouwde er een toilet bij, zodat nog meer mensen er zouden stoppen. 
Momenteel heeft ze een flinke winkel, werken er zo'n zes mensen fulltime en verkoopt ze naast fruit ook fruitijs, noten en zaden. Een goedlopende zaak dus!

Ook in Arrowtown maakt ik even een stop. Het was warm en een koud drankje op een terras is dan wel erg aangenaam. In het dorp was het erg druk, hetgeen ook geen verrassing was. Het was warm, veel backpackers zijn net als ik op vakantie in het erg vriendelijke land en genieten bij alle toeristische attracties.

Momenteel ben ik in Queenstown, een groot dorp of kleine stad, net hoe je het wilt zien, aan de zuidwest kant van het zuidereiland. Ook dit ligt aan een meer en, om maar even een idee te geven van het uitzicht vanuit mijn hotelkamer, hier maar eens even een foto. Tot morgen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten