donderdag 22 september 2011

Via Gettysburg naar New York

Daar zijn we dan alweer. De dag is vandaag eigenlijk ook voorbij geschoten. Waren we vanochtend nog in de hoofdstad van het land, nu zit ik in de lobby van het Marriot hotel in Newark, dat op een steenworp afstand van New York ligt. Terwijl ik dit type is het half acht in de avond, dus het zal wel zo rond half twee zijn in Nederland.

Vandaag was een aparte dag. Vanochtend vroeg waren we al vroeg in de weer. Rond kwart over zes werd ik gewekt, dus had ik niet bijzonder veel geslapen. Desondanks kwam ik vandaag wel gewoon door, mede doordat we het grootste deel van de dag in de bus zaten.
Om acht uur vanochtend vertrokken we met de bus. Een laatste keer langs het Pentagon gereden en daarna de drukte in, op weg naar Gettysburg.

Even iets anders. Het is nu ineens kwart over negen. Je merkte het niet, maar ik ben net even wat wezen drinken met enkele mensen. Eventjes rustig aan doen en op die manier lekker even bijkomen van een dag druk reizen in de bus. Maar dan loop ik op de zaken vooruit.

Zoals gezegd reden we vanochtend van de hoofdstad naar het kleine plaatsje Gettysburg, dat groot geworden is door de belangrijkste veldslag van de Amerikaanse burgeroorlog. Daar stonden generaal Lee en generaal Meade tegenover elkaar op een veld. Kanonnen werden opgesteld, musketten geladen... Het zal een drukte van jewelste zijn geweest.
Als je de uitslag van de oorlog niet wilt weten, moet je het komende stukje maar even overslaan.
Het zuiden, onder Generaal Lee, lieten hun onverschrokkenheid zien door gewoon frontaal te marcheren. No-nonsense aanpak, daar houd ik wel van. Ze liepen door, ook al werden ze bij bosjes neergeschoten. Op een gegeven moment waren ze zo dichtbij dat ze hun bajonetten pakten en allemaal man tegen man gevechten gingen doen. Toch won het noorden deze strijd. De zuiderlingen dropen af. En de noorderlingen lieten ze gaan, een vreemde aanpak, want dit had het einde kunnen zijn van de gehele oorlog. Nu duurde deze nog eens drie extra jaren...

Zoals gezegd was het een bijzondere rit, want we werden rondgereden over de linies van de soldaten, monumenten gaven aan waar welke regimenten opgesteld stonden. Wat ik persoonlijk wel grappig vond was, toen we in het bezoekerscentrum waren, een man me begon uit te leggen hoe alles zat. Toen hij merkte dat ik een niet-Amerikaan was, was hij nog meer onder de indruk. Gettysburg en alles wat daar gebeurd is, is toch meer iets van de Amerikanen, maar dus ook voor mij en de rest van de groep.

Vervolgens reden we naar een restaurant waar we met z'n allen gegeten hebben, alvorens we verder gingen naar de grote stad. Tussendoor stopten we nog bij een truckstop en, op een vraag van twee personen, ook nog bij een paar winkels. Ze wilden wat te drinken kopen voor op de hotelkamer. Onzinnig, maar het zij zo. Je doet er niets aan.

Daarna reden we direct door naar het hotel. En daar zitten we nu dan ook. Het Marriot hotel. De naam is al bekend, het hotel is hier ook huge! Gigantisch. De kamer is wel weer lekker, meteen bijzonder lekker zittende stoel waar ik vast nog wel een hoofdstukje of twee ga lezen alvorens ik straks ga slapen.
Want ja, dat moet ook gebeuren. Zeker nu we morgen de gehele dag in Manhattan zullen blijven. En daar heb ik zin in! Het Rockefeller Centre, een rondvaart rond Lady Liberty... Nu alleen hopen dat de weersvoorspellingen niet uit komen: onweer en veel regen staat ons te wachten.
I'll keep my fingers crossed!

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten