woensdag 28 september 2011

Montréal en Ottawa

Vandaag was een beetje een mindere dag. Vannacht kon ik de knop van de airco niet vinden, dus heb ik vandaag de hele tijd lopen hoesten en snuiten. Goed verkouden begon de dag dus.

In de lobby van het hotel zat een klein koffiebarretje die ook thee en croissants verkocht. Snel heb ik daar een bakje gekocht en een lekker Frans bolletje. Daarna snel de bus in om direct een tour van de stad te krijgen. Daarvoor was een andere gids dan Leo, die lekker veel vertelde over de stad, de ligging, de mensen en noem zo maar op. Mont Réal, de berg waar de stad op en omheen ligt, is erg mooi. Zeker ook met de herfstkleuren op de achtergrond.

We gingen o.a. de Basilica in, een prachtige kerk met een geweldig mooi orgel met meer dan zevenduizend pijpen. Dat zei ze althans, maar ik weet niet of ik ze wel allemaal gezien heb. Veel waren er in ieder geval wel!
Ook gingen we de berg op. Daar liggen aan weerskanten van de berg begraafplaatsen, waar in de tussentijd al meer dan een miljoen mensen begraven liggen. Een flinke hoeveelheid. Op de berg worden 's winters slee- en glijbanen gemaakt. Sneeuw ligt er meestal genoeg en dan kan je een meter of tweehonderd naar beneden glijden. Lijkt me erg leuk.

Daarna gingen we naar de ondergrondse stad. Meer dan tweeëndertig kilometer aan wandelgangen loopt er onder de stad, waar enorm veel winkels zijn. Natuurlijk loopt er ook een metro, maar de ondergrondse stad zelf is buitengewoon groot. Daar hebben we geluncht aleer we onze weg vervolgden naar de hoofdstad van Canada.

Onderweg is er niet veel bijzonders gebeurd. Ik heb muziek opgezet en mijn boek uitgelezen. Op het moment dat ik dit type, om tien uur, staat mijn mp3-speler aan de oplader en heb ik het derde en laatste boek wat ik heb meegenomen in mijn tas gestopt. Morgen zal ik daarin beginnen, denk ik.

Toen we in Ottawa, de hoofdstad aankwamen, kregen we direct een rondrit door de stad. We begonnen bij het huis van de ceremoniële generaal waarvan me de naam en de werkelijke functie ontschiet. Daar liepen we door de tuinen en zagen we verschillende bomen. Veel van die bomen zijn geplant door bekende staatsfiguren, zoals Bill Clinton, JFK en Nixon, maar ook onze koningin heeft een boom geplant, evenals Prinses Margriet. En dat was niet eens een margrietje!

Daarna gingen we naar het watervalletje waar vroeger een zaagmolen stond. Ook stopten we voor wat te drinken op de markt in Ottawa. Daar kon je onder andere de bekende 'Maplesirup' kopen, iets wat ik niet gedaan heb. Ik geloof het wel. Ik hoef geen veertig maal ingedikt sap van een boom te hebben.
Daarna gingen we naar het parlementsgebouw. Dat is een prachtig gebouw waar ik dan ook vele foto's van heb gemaakt.

Morgen vertrekken we om kwart over acht naar Toronto. Daar zullen we twee nachten blijven. Wat we morgen doen hoor je hopelijk direct ook morgen! Ik houd de spanning er in. Hopelijk tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten