woensdag 21 september 2011

The Mall van Washington

Goedemorgen in Nederland! Het is kwart over elf terwijl ik zit te typen. Ergens in mijn achterhoofd zegt een stemmetje dat ik op moet schieten: morgenvroeg om half zeven wordt ik alweer gewekt. Acht uur vertrekken we naar het noorden, dus is het soms wat haasten. Maar nu over vandaag, en dan een volgende keer over alles wat daarna komt.

Vanochtend begonnen we met een rondrit door de stad Washington D.C. Een mooie stad die, gebonden aan regels en wetgevingen, zeer zeker hoog in mijn lijst van mooiste steden wereldwijd komt te staan. Toch begonnen we buiten de stad, op een plek waar de meeste tours zouden starten, alhoewel ik dat durf te betwijfelen. Tegelijkertijd... voor Amerikanen is die plek wel degelijk van Eer groot belang.
We begonnen op de militaire begraafplaats van Arlington, waar zo'n 270 duizend Amerikaanse soldaten begraven zijn. Allemaal mensen die ofwel meer dan twintig jaar in actieve dienst hebben gezeten, ofwel in actieve dienst overleden zijn. En daar naast liggen er ook nog eens zestigduizend vrouwen van die militairen, wat het totaal dus weer vergroot.
Ook ligt de voormalig president JFK daar begraven met zijn vrouw en twee kinderen. Bijzonder indrukwekkend om te zien, alhoewel het allemaal ver voor mijn tijd is.

Vervolgens zagen we het Lincoln Memorial, het monument dat gebouwd is ter ere van de gelijknamige president van Amerika. Hij was ook de eerste president van het land, hetgeen het wel bijzonder maakt. Wat het echter minder mooi maakte was de onophoudende regen die om ons heen plensde.
Nadat we het Witte huis van de voorkant bekeken hebben gaan we naar de Mall, de plek waar de vestigingen van het Smithsonian zitten, waar het Capitool gevestigd is en waar o.a. Het Washington Memorial zit. Daar werden we gedropt met de melding dat we om vijf uur weer zouden worden opgepikt. Vier uur lang konden we doen en laten wat we zelf wilden.

Ik stond op het punt om naar het Capitool te gaan toen iemand me vroeg of hij mee kon. Geen probleem, dus samen hebben we met een gids rondgekeken in het gebouw waar de macht van Amerika zetelt. Het gebouw heeft twee vleugels: het ene is waar de eerste kamer zetelt, en de andere is van de tweede kamer, de senatoren en de afgevaardiugden.
Binnen in de oude senaatskamer, van voor 1900, is een ruimte die akoestisch nogal apart is. Sta je aan de ene kant en fluister je zachtjes, hoor je het goed aan de andere kant. Sta je echter in het midden en praat je op normale sterkte hoor je juist niets. Lijkt me vrij vervelend om zo te vergaderen.
Ook staan er zo'n honderd beelden van marmer of koper van belangrijke mensen uit de staten. Er is gevraagd aan elke staat om twee beelden van mensen die voor hen belangrijk zijn geweest te maken en te geven, met slechts één vereiste: hij of zij moest overleden zijn. Ook al was het de ardsvijand van iemand uit een andere staat, hij zou geplaats worden in het Capitool.
Ook de koepel en de crypte daaronder zijn indrukwekkend groot. Het laatste heet overigens de crypte, ook al is er niemand begraven.

Snel verder, want mijn ogen beginnen dicht te vallen.
Daarna zijn we naar het Library of Congres geweest, een al even indrukwekkend gebouw, van binnen en buiten. Daarna zijn we doorgegaan naar het National Archives gebouw. Daar hebben we de Declaration of Independence bekeken en heb ik een replica daarvan gekocht.

In de avond luisterden we naar een bandje in het Kennedy Centre, aten we bij het Union Station en hebben we een tocht van Washington by night gedaan. Daarvan heb ik wel enkele mooie foto's, denk ik. Vervolgens weer naar het hotel, waar ik nu lig te typen.

Morgen naar NY, via Ghettysburg. Mocht ik in NY in het hotel weer wifi vinden, horen jullie weer van me! Tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten