vrijdag 23 september 2011

Manhattan is the place to be!

Op dit moment van de dag kan ik nog een goedenavond zeggen. Het is nu kwart voor twaalf hier in de staat New Jersey, dus zes uur later in Nederland. De meesten van jullie zullen al een beetje wakker aan het worden zijn. Dat is voor mij dus nog niet het geval.

Nee, vandaag was overduidelijk een lange dag voor mij. Desondanks wil ik jullie wel direct laten weten wat ik meegemaakt heb en tegelijkertijd is het voor mij een makkelijke manier om te onthouden wat ik allemaal gezien heb, zeker omdat er nog ongeveer tien dagen te gaan zijn.

Vanochtend vroeg begonnen we om acht uur. We verlieten het chique hotel en namen de bus naar Manhattan, New York. Ook zijn we nog even in Brooklyn geweest, maar dat was een stukje later. Natuurlijk stonden we in de file, maar dat schijnt erg gewoon te zijn. Zeker als je hoort dat er zestien miljoen mensen in New York wonen, en dat er veertigduizend taxi's rondrijden. En die zie je dus ook overal!

We kregen een rondrit langs enkele hoogtepunten van de stad, die ik voor het grootste gedeelte alweer kwijt ben. Zoals gezegd was de dag erg lang en hebben we heel veel gezien. Toch zijn we boven bij het Rockefeller Centre geweest, een gebouw met ongeveer zeventig verdiepingen wat - vanzelfsprekend - een geweldig uitzicht gaf. Het weer was ook veel beter dan verwacht: het was de hele dag droog! Sterker nog, het zonnetje scheen af en toe en ook was de temperatuur boven de twintig graden. Heerlijk weer!

Verder hebben we in de middag nog een boottocht gemaakt over de Hudson-rivier, langs Ellis Island, de plaats van het vrijheidsbeeld, en onder de Brooklynbridge en Manhattan bridge door. Daarna liepen we ook nog over Wall Street, waar op het moment een demonstratie aan de gang was, dus waar de politie massaal aanwezig was. Dat was wel grappig.
Op één plek stonden ongeveer vijftien agenten bij elkaar. In mijn hoofd spookte het idee om te vragen of ik met hen op de foto kon. Toch heb ik het niet gevraagd, waar ik achteraf wel spijt van heb. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Daarna hebben we bij het Union station gegeten. Dit station heeft een enorme hal waarin de sterrenhemel geschilderd is op het dak. Bijzonder mooi om te zien!
Natuurlijk heb ik ook talloze foto's gemaakt van de enorm hoge gebouwen die Manhattan rijk is. Ik zou gek zijn om dat niet te doen.

Daarna zijn we naar Brooklyn gereden, en hebben we vandaar over de brug weer baar de binnenstad gelopen. Soms zie je de brug wel eens op tv of in een film, maar nu kan ik ook zeggen dat ik de anderhalf kilometer lange brug over gelopen heb! Bijzonder ook om te lopen op de plek waar je enkele beroemdheden hebt zien lopen.
Het werd al enigszins schemerig, dus heb ik enkele mooie foto's van de skyline van New York gemaakt met een mooi stukje avondrood, denk ik, want ik heb ze nog niet op groot beeld gezien.

Toen we weer in de bus zaten reden we naar Times Square. De plek waar het licht van de schermen pijn doet aan je ogen, zo fel is het daar. Reclame voor van alles, voornamelijk films en shows op Broadway, maar desondanks heel erg veel te zien.
Vandaar vertrokken we we naar het hotel, waar ik nu in de lobby zit. Het is twaalf uur, mijn ogen vallen langzaamaan dicht. Ik heb morgenvroeg met enkele anderen afgesproken om negen uur, want morgen hebben we een vrije dag in NYC. We moeten echter wel zelf van het hotel daar komen en ook terug. Dat vanwege de regelgeving in Noord Amerika waarin buschauffeurs niet meer dan vijf dagen achtereen mogen rijden. Het zij zo.
We hebben goede instructies gekregen, dus het moet wel goed komen.

Ik ga slapen, jullie worden of zijn al wakker... Tot morgen!

(o ja, wat ik morgen van plan ben houd ik nog even geheim. Het merendeel weet ik zelf namelijk ook nog niet!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten