zaterdag 24 september 2011

It's raining cats and dogs

Vandaag hadden we een vrije dag in New York. Het is misschien wat moeilijk te begrijpen, maar ik heb gisteravond de hele avond zitten en liggen nadenken wat ik nu wilde zien. Er is ook zoveel om te zien...
Zou ik naar het Empire State Building gaan? Of het High Park? Het gebouw van de Verenigde Naties misschien? Er is teveel om op te noemen, een overschot aan keuzes die het verdraaid moeilijk maken om normaal na te denken.

Toch werd de keuze een stukje makkelijker toen ik vanochtend opstond. Het regende. Niet een beetje, maar pijpenstelen. En dat bemoeilijkt de keuzes toch wel enigszins. Was mijn allereerste plan vooral rond te lopen in NY, het werd toch enigszins anders door de regen.

Nu zal ik toch bij het begin beginnen, want vanochtend in Newark, waar ik nu ook in de lobby van het hotel zit, leek het nog redelijk te zijn. Met z'n tienen namen we een taxibusje naR Manhattan, en hij zou onderweg een tweetal stops maken. Het ene deel wilde naar Battery Park, vanwaar het veer naar het vrijheidsbeeld zou vertrekken en een ander deel wilde naar het Guggenheim museum. Ik wilde wel naar het Metropolitan museum, en ook een ander wilde wel mee.
We stapten uit bij het Guggenheim museum en liepen een zestal blokken verder naar het museum. Ondertussen begon het te licht te regenen en toen we bij het Met waren regende het alweer iets harder. We gingen rustig naar binnen, hopend dat we het weer zouden krijgen als gisteren.

Rondlopend door het Met zagen we vanalles: een expositie met allerlei Nederlandse schilders (Cuyp, Vermeer, Hals en Rembrandt) een bijzondere collectie met harnassen en wapens uit de middeleeuwen en, mijn favoriet, een complete vleugel van het gebouw met enkel Egyptische dingen.
Zo liep ik vanochtend door de tempel van Deneb, die vanuit Nubië compleet nagebouwd is in het museum. Dezelfde muren, vol hiërogliefen, die vanuit Egypte gehaald waren en ook de sarcofaag in het midden... Erg bijzonder.

Door de ramen zag ik al dat mijn hoop op een mooie dag wegregende, het regende pijpenstelen. Toen we na een tweetal uren ook het museum uit liepen, hadden we beiden een paraplu in de hand. We besloten maar naar het Union station te gaan, daar kon je droog en makkelijk eten. Eén probleem: we waren op de 89th street en moesten naar de 42th street. Dat is een eind! Lopend zouden we er toch zeker een half uur of langer over doen en daarnaast was mijn broek en mijn schoenen al kletsnat. Ik vermoed dat ik maar nieuwe, waterdichte schoenen moet kopen als ik weer thuis ben.
Daarom namen we een taxi - wat ik sowieso al wel wilde doen - naar dat station. Niet te moeilijk doen, lekker vlot... Nu is er wel een probleem, want de helft van de chauffeurs laat niemand instappen als het zo hard regent, gelukkig stopte er wel eentje...

Nadat we gegeten hadden, liepen we verder naar Times Square. Overdag ziet het er ook indrukwekkend uit, dat kan ik je zeggen. Op Broadway dronken we rustig een kopje koffie in een cafeetje en daarna zijn we verder wezen lopen. De regen werd ietsje minder, en op een gegeven moment stopte ik mijn paraplu maar weg. Nat was ik al, en die druppels konden er wel bij.

Van de achtste avenue, de straten die noord-zuid lopen, liepen we naar de derde avenue, waarvan we wisten dat er een bus liep naar het vliegveld waar tegen over het hotel zit. En nee, ik heb geen last van vliegtuigen die overvliegen. Het is vrij stil eigenlijk, heerlijk!
We namen de bus naar het vliegveld, aten en dronken wat en kwamen rond acht uur in de avond weer aan in het hotel. Op dit moment is het kwart voor negen, dus ik ben direct begonnen aan dit verhaal.

Tja... morgen gaan we van NY naar Boston toe. Het weer schijnt even slecht te zijn, maar we moeten ook een vrij lang stuk rijden, zo'n 400km. Ik hoop dat er in het hotel gewoon weer wifi in de kamers is, anders zien we het wel. We kijken en zoeken wel even, dus tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten