dinsdag 27 september 2011

Van Québec naar Montréal

Hallo allemaal!
Dagen vliegen voorbij, nachten schieten om. Ik kan het haast niet geloven, maar vorige week begin mijn reis pas. Tegelijkertijd weet ik dat ik volgende week weer thuis ben. De tijd vliegt echt snel.

Op het moment zit ik in Montréal. Vanaf mijn hotelkamer heb ik 'ingebroken' op een netwerk van een nabij gelegen kantorencomplex, waardoor ik niet helemaal naar de lobby terug hoef. Dat scheelt wel weer een stukje.
Maar wederom, als elke dag, begin ik bij het begin.

Vanochtend kregen we een rondrit door Québec. We zagen het parlementsgebouw, het slagveld waar de oorlog tussen de Fransen en de Engelsen werd beslecht en ook de oude binnenstad in heel zijn glorie. En dat is me toch wast!
De binnenstad van Québec kan ik met geen andere stad waar ik geweest ben vergelijken. Het is zo gezellig, zo sfeervol... Allemaal kleine straatjes waar oude gebouwen zitten. Ook heeft de winkeliersvereniging daar een strikt verbod op winkels van grote zaken staan, dus een Mac of een Starbucks zul je daar niet tegen komen. Wel heel veel kledingwinkeltjes, een mooie kerk, standbeelden en een vijftal toeristeninformatie centrums, die ook souveniers verkopen.
Québec bestaat uit een boven- en een benedenstad. Je kan van de ene naar de andere kant lopen, via enkele trappen (een daarvan heet de nekbreektrap, je kan vast wel raden waarom) of je pakt een liftje. De laatste kost wel wat geld, dus ben ik lekker wezen lopen.
Nadat we in diezelfde stad zijn wezen lunchen, trokken we de bus in om op weg te gaan naar Montréal. Een dikke drie uur rijden, dus we waren er rind half zes. De stad hier is wel een stuk anders: veel bedelaars en een minder mooi centrum. Maar dat is enkel op basis van wat ik vanavond gezien heb. Nee, geef mij de stad van vanochtend maar!
Voor beide steden geldt echter dat het er maar drie maanden in het jaar mooi weer is. Voor de rest is het winter, min twintig tot dertig graden en gemiddeld ongeveer vier meter sneeuw. Dat is nogal een eindje. Toch hoorden we vandaag van iemand - daarover straks meer - dat het weer wat we nu hebben uitzonderlijk is. Het was net, toen we op een terras buiten zaten te eten, nog ongeveer twintig graden. Heerlijk weer dus!

Net heb ik met zeven anderen heerlijk gegeten bij een Grieks restaurant. De prijzen zijn hier een stuk duurder, merkten we gisteren, dus hebben we nu wel iets gekozen wat enigszins goedkoper was. Vandaar de Griek. De eigenaar zette voor ons direct enkele tafels bij elkaar zodat we buiten konden eten voor zijn etablissement. Ook gaf hij ons gratis een bord met allerlei Griekse hapjes. Of je nu zalm, lam, kip of rundvlees nam, het was heerlijk.
De eigenaar bleef maar steeds met ons praten, bekeek voor ons zelfs het weer nog even voor morgen en achteraf waren we het er met z'n allen over eens dat het wel erg gezellig was. Misschien doen we het morgen wel weer, lekker gezellig met acht man eten.

Morgenvroeg krijgen we een tour van de stad. Lekker even sightseeing in Montréal. Daarna lunchen we ook weer hier en gaan we de bus in, op weg naar Ottawa. We zullen het zien!

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten