maandag 26 september 2011

Bienvenue au Canada

Vanochtend vroeg zat ik te ontbijten in een voorstadje van Boston. Nu, aan het einde van de dag, zit ik in het mooie Quèbec te genieten van een kopje thee op mijn hotelkamer. Het is half elf, we hebben net gegeten in de mooie binnenstad van Quèbec en daarvoor hebben we bij iets anders gekeken. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Vanochtend vertrokken we uit de staat Massachuetts om via New Hampshire en Vermont naar de Canadese grens te vertrekken. We reden over een prachtig landschap, vol herfstkleuren, en bergen en heuvels aan beide kanten van de weg. Bomen die al compleet rood verkleurd waren stonden naast nog frisse en groene bomen, terwijl er ook bruine, gele en oranje bladeren aan de bomen zaten. Dat is wel erg bijzonder om te zien. Ruim twee uur reden we door de bomen, over heuvels en door dalen.
Het was ook helemaal niet druk op de weg, wat ook niet heel gek was voor een zondag. Toch zijn er sommige plaatsen waar je juist dan wel veel mensen tegen komt. Eén van die plekken was het Basin van een rivier. Een klein watervalletje zorgde voor een nTuurlijk bassin van water. Dat was een van de stops die we onderweg hebben gemaakt. Ook stopten we nog ergens voor een bakje koffie of thee (en een wc) alvorens we de grens over trokken. Daar moesten we uit de bus, allemaal een kantoor binnen en daar werd ons paspoort gecontroleerd en zodoende konden we weer verder. En ik heb weer een mooie nieuwe stempel in mijn paspoort!

Over de grens stopten we in een erg mooi stadje voor de lunch. Daar was een groot winkelcentrum waar je van alles kon kopen. Ook in Amerika zag je die heel veel. De grootste die ik gezien heb is zo groot dstbje bijna alle winkels uit Assen daar in kan stoppen. Ongelofelijk! In die Mall in Canada aten we dus wat. Daarna stapten we de bus weer in en gingen we verder. We waren net halverwege en moesten nog een kleine driehonderd kilometer. Toch schoot dat vlot voorbij. Het landschap werd wel minder: we waren in een dal aanbeland dus waren de heuvels ook allemaal weg. Het was een stuk minder mooi.

Toen we rond vijven in het hotel aankwamen, gingen we vrij vlot daarna naar Québec toe. Het eerste wat we daar deden was naar een zeventig meter hoge waterval gaan, waar men een brug over had gespannen. Daar heb ik wel enkele mooie foto's van gemaakt. Althans, dat denk ik. Zolang ze op de camera staan, moet ik het nog maar zien. De teller staat trouwens op een zevenhonderd foto's, dus dat wordt thuis even flink schrappen en kijken!

Na de waterval gingen we naar het oude, hooggelegen stadshart waar we rustig gingen eten. De sfeer was erg goed, op het plein speelden enkele muzikanten en op de tafel kwamen een stuk vis, twee steaks en een pork chop. Vier mannen aan een tafel Ie je natuurlijk wel vaker, maar we hadden me toch een lol.
Alles in Québec is natuurlijk in het Frans - en in kleine Engelse letters - dus overal om ons heen hoorden we de Franse taal. Dat leidde er bij ons toe dat we ook Nederfrans gingen praten; Nederlands met een zwaar aangezet Frans accent. Hilariteit alom! En probeer dan in het Engels nog maar fatsoenlijk te bestellen ale je proest van het lachen!

Op dit moment zit ik in het hotel, op mijn kamer. Morgenvroeg gaat de wekker om zeven uur. Half negen beginnen we met een ochtendtour van Québec waarna we daar ook nog gaan lunchen. Daarna rijden we door naar Montreal. De komende vier dagen zit ik in vier verschillende hotels. Ik hoop dat overal wifi is! Dus tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten