zondag 5 mei 2013

De kunst van het filmkijken

Als jullie me de afgelopen weken een beetje gevolgd hebben, weten jullie dat er best wat dingen langsgekomen zijn. Naast een verscheidenheid aan nieuwe blogs, voornamelijk over de eerste wereldoorlog en 4/5 mei, heb ik ook vele films mogen en kunnen kijken. Het mogen is niet nieuws, films kijken mag best, maar de tijd ervoor vinden is iets anders.

De afgelopen week had ik vakantie en dus ook tijd om films te kijken. En er lag al een flink rijtje op me te wachten, waarnaar ik ook best uitkeek. Nu beken ik direct dat er films tussen zitten die ik enkel kijk omdat ik de desbetreffende boeken ook gelezen heb, films waarvan mij verteld werd dat ik ze vast erg leuk zou vinden en films die mij leuk leken. Snel even een overzichtje:

Koning van Katoren:
Alhoewel het jaren geleden is dat ik het boek gelezen heb, wilde ik deze film niet missen. Ik kreeg deze als cadeau van de kinderen op de school in Leek en moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk was van een Nederlandse film. Dat gebeurt me niet vaak! Het is goed in beeld gebracht, het verhaal loopt goed en de chemie tussen de hoofdrolspelers Stach en Kim druipt van het scherm. 8/10 punten. En dat voor een Nederlandse film!

Standing Up:
Gebaseerd op het boek van Brock Cole 'The Goats' is deze film een aanrader voor iedereen. Het gaat over twee kinderen die door leeftijdsgenoten op een eiland alleen worden achtergelaten - als grap. De volgende dag willen de anderen hen weer ophalen, niet beseffende dat het tweetal zelf al weggegaan is. Een rol voor Val Kilmer is ook weggelegd in de film, een rol die past bij zijn uiterlijk :) 6/10 punten.

Pitch Perfect:
De strijd tussen a capella bands in beeld gebracht. Alhoewel ik best wat a capella muziek gehoord heb, is dit toch wel erg leuk gedaan. Het is niet direct een superfilm, dat geef ik eerlijk toe, maar het heeft wel leuke momenten. Rebel Wilson is het lichtpuntje van deze film, de Australische comédienne geeft de film extra smaak. 7/10 punten.

Les Misérables:
Alhoewel ik deze film al in de bioscoop heb gezien en tevens zowel het boek van Victor Hugo gelezen en de musical gezien heb, blijft dit erg mooi. Oké, de cast zingt lang niet zo mooi als de musicalsterren, maar de rollen van Eponine - gespeeld door Samantha Barks, ook in de musical - en Colm Wilkinson in de rol van de bisschop (waar hij in de musical zelf Jean Valjean speelde) zijn uitmuntend. De liedjes 'on my own' en 'empty chairs and empty tables' zijn hits. 8/10 punten.

Twilight Saga: Breaking Dawn 1&2:
Stephenie Meyer heeft mooie boeken geschreven. De gehele Twilight-saga en zeker ook 'the Host' zijn aanraders. De films daarentegen vind ik iets minder. Het beeld dat ik in mijn hoofd had bij deze films - één boek maar overigens - was anders, meer bijzonder. Toch heb ik beide films wel afgekeken. En ja, nog steeds vind ik Alice het meest bijzondere karakter uit de film. 7/10 punten.

Ook zag ik nog Dreamgirls, Mamma Mia!, the Hunger Games - ook al zo'n leuke overigens - Hugo en Hanna. Films kijken is mooi en de kunst is het om zonder vooroordeel te kijken, hetgeen lastig is als je de boeken kent...

Laatst geziene films: Zie hierboven
Laatst gekochte cd: Wheelhouse - Brad Paisley
Laatst gelezen Boek: Necromancer - Michael Scott

Geen opmerkingen:

Een reactie posten