maandag 20 mei 2013

50 Books - Vraag 19

Het volgende bericht in de uitdaging van Petepel om ons allen - ja, dus ook jij mag meedoen - te laten vertellen over onze boeken en ons lezen. Al achttien vragen gingen hier aan vooraf, allen terug te lezen door onder deze blog op het label '50books' te drukken. Nu dus de negentiende vraag:

Wie is er lid van een (online) leesclub?

Enkele jaren terug, we spreken toen ik net begon met de opleiding, wilde ik alles op alles zetten om de studie rustig te volbrengen. Dat betekende dat studieboeken voorrang kregen op gewone boeken en studeren en opdrachten maken werd de trend. In die tijd heb ik het lidmaatschap van een leesclub onder ogen gekregen, maar dat heb ik snel naast me neergelegd.
Even voor alle duidelijkheid: bij de studie hoort natuurlijk ook het leven van een student en ook daar participeerde ik in, vandaar de afnemende vraag naar nieuwe boeken om gewoon te lezen.

Na de studie ben ik echter wel weer doorgegaan met lezen en kwam wederom een vraag: 'Martijn, is een leesclub misschien niet iets voor jou?' Die keer heb ik er serieus over nagedacht en heb ik zelf een lijstje gevraagd van boeken die ze lazen.
Nu hoeft het natuurlijk niet te betekenen als je van de lijst met schrijvers nog geen tiende kent, maar na het opzoeken op het internet naar de eerste vier boeken, merkte ik dat deze leesclub niet direct iets voor mij zou zijn. Romans - voornamelijk zoetsappige en lieflijke verhalen - zijn niet direct aan mij besteed. Niet dat een Andy McNab dat wel is, maar daar kan ik overheen komen.

Later vond ik online een meer passende leesclub, een forum, waar ik korte tijd lid ben geweest. Ze lazen wat meer mijn soort boeken, maar de discussies over het waarom en hoe zijn niet altijd aan mij besteed.
Nu doe ik de dingen op mijn manier: een paar vrienden en ik lezen regelmatig dezelfde boeken die we eens per jaar eens doornemen. Vaak aan de hand van een film. Laatst besproken boek op deze manier? De Hobbit, van Tolkien. En ik verwacht dat dit boek nog wel tweemaal langs komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten