zondag 5 mei 2013

50 Books - Vraag 17

We vliegen door de weken en met elke week die voorbij gaat weten we dat er een nieuwe vraag is van Petepel. En zo ook deze week: Vraag 17 is aan de beurt in de rij van #50Books-Challenge.
Vraag 17:

Hoe behandel jij je boeken?

Mijn boeken staan veelal netjes in één van de twee boekenkasten die ik bezit. De anderen liggen her en der verspreid in Nederland of de rest van de wereld. Of liggen in de dozen onder mijn bed. 
In mijn kast staan veelal series bij elkaar; een plank voor de ene schrijver en een plank voor een serie boeken over hetzelfde onderwerp... Veel staat erg netjes.

Alhoewel ik mijn boeken best wel wil uitlenen, ben ik stiekem toch wel bang dat mijn boeken beschadigd worden. Ik heb er een hekel aan als iemand in mijn boeken ezelsoren achterlaat. De wetenschap dat dit kan gebeuren zorgt er al voor dat ik bij de meeste boeken die ik uitleen een boekenlegger achterlaat. Dan weet ik dat het niet gebeurt. 
Bij boeken met een papieren hoes vraag ik meestal ook al of ze deze er wel af willen halen - dat klinkt logisch, maar niet iedereen doet het.

Paperbacks zijn nog erger. Om die fatsoenlijk te kunnen lezen, moet je haast wel de rug buigen. Zelf doe ik dat heel voorzichtig en nooit en te nimmer leg ik deze plat op de kop open. Altijd een boekenlegger erbij, zodat ik, mocht ik gestoord worden, deze netjes dicht kan doen - het liefst met nog een ander boek erop voor het gewicht.
En deze uit te lenen... Ik doe het wel, zo ben ik opgevoed, maar als ik echt een boek wil bewaren, krijg je deze waarschijnlijk niet...

Mijn boeken zijn me niet heilig, begrijp me goed. Maar ik wil wel dat ze netjes blijven.

Behalve als ik op vakantie ben. Dan wordt ik ineens een 'bookcrosser'. Afgelopen jaar heb ik nog een tweetal boeken laten liggen in Pingyao, China. Ook heb ik daar een ander boek meegenomen, dat ergens in Hong Kong is blijven liggen. Daar zit ik niet mee. Ondertussen liggen boeken van mij op verschillende plaatsen dus. Het zou wel leuk zijn om ze ineens ergens compleet anders weer terug te vinden. Vaak schrijf ik er wel een kleine boodschap in voor de volgende lezer(s). Wie weet. Volgend jaar in Nieuw Zeeland? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten