donderdag 13 januari 2011

India: Day 9

9e blog vanuit India.

De laatste blog vanuit India zelf, denk ik. Misschien dat ik vanmiddag - mijn zus en zwager gaan even naar het ziekenhuis met hun kleintje - nog even tijd heb voor een eventuele tiende blog, maar als dat niet lukt is dit de laatste. Dan zal ik morgen in Nederland wel weer een nieuwe plaatsen. Het is eigenlijk onwerkelijk, weten dat dit (voorlopig) je laatste uren in India zijn. Maar daar maken we ook wel wat van!

Vanochtend vroeg (woensdag ochtend dus) werd ik opgebeld door de chauffeur. Hij heeft iets met zijn linkerhand (al een tijdje) en vanochtend was het erger geworden. Of we het niet erg vonden om iets langer te wachten, zodat hij even bij de dokter langs kon. Geen probleem!

Rond twaalven belde hij even aan bij het appartement. Hij was er weer en wilde weten wanneer wij wilden gaan. We vertelden hem dat we nog even brood gingen eten, dus dat het één uur ging worden. 'Oké,' zei hij, 'dan haal ik ook even wat te snacken.' Je kan hier namelijk overal langs de kant van de weg wel wat te eten of te drinken halen.

Rond enen zaten we in de auto, op weg naar de Jantar Mantar. Dat is weer eens iets geheel anders dan de mausolea en de gemiddelde tempel of moskee waar we de afgelopen dagen geweest zijn. Dit is namelijk een astrologisch en astronomisch centrum.
Jantar Mantar (Delhi)
Dit is de plaats waar koningen en generaals naar toe gingen om te vragen welke dag ze het beste konden aanvallen. Dit is de plaats waar mannen en vrouwen naar toe gingen om te vragen wanneer de beste trouwdag was. Kortom: Dit was een hele belangrijke plek voor de mensen in de tijd dat het gebouwd is. (rond 1700-1800)

De bouwer hiervan heeft vijf van deze centra neergezet in India en Pakistan. In Jaipur staat de mooiste, maar daar kan ik natuurlijk niet even naar toe gaan. Deze in Delhi is daarnaast ook nog eens heel slecht onderhouden. En dat noemen ze dan een monument. In Nederland zou het monument een maand sluiten en dan compleet opgeknapt worden. Zo niet hier. Helaas.

Je ziet hiernaast bijvoorbeeld een deel van het centrum. Vroeger stonden op de witte muren overal lijnen om de stand van de zon of maan te zien. Ook de lijnen op de grond zouden deze lijnen gehad hebben. Helaas bladdert hier bijna de witte verf weg of is door de elementen verwaarloosd.
Toch, met enige fantasie, kan je hier wel een heleboel mee bereiken, ware het niet dat dit in het centrum van Delhi staat en overal hier omheen grote flats gebouwd zijn. Die heb ik weliswaar strategisch van de foto's geprobeerd te houden, maar als je dat eenmaal weet is dit hele centrum nu van nul waarde.

Tja. Dat is allemaal erg jammer, maar daar doe je niets aan. Dat is de mentaliteit van de Indiërs ten voeten uit. Ze zijn liever lui dan moe, nemen liever de lift dan de trap en proberen overal een slaatje uit te slaan. Zoals ook bij dit centrum. Ingang voor lokale mensen: 25 roepie, intree voor buitenlanders: 100 roepie. Er wij tuimelen gewoon in deze val. Slim bedacht, dat dan wel.
Dit is trouwens een trap van zo'n vijftien meter in het midden van het centrum, zodat de astrologen alles goed konden zien.

Na de Jantar Mantar zijn we rustig een winkelstraat doorgelopen vol met souvenirwinkels. Deze ligt naast de Connaugt Place, het centrum van Nieuw Delhi. Ik heb al wel vaker gezegd dat ik in Delhi ben, niet in Nieuw Delhi. Het verschil is heel simpel. Delhi bestaat uit acht steden. De eerste ontstond heel vroeger en soms wilde een Mogoelkoning een eigen stempel op de stad drukken. Zoals bijvoorbeeld Sjah Jahan.
Hij maakte Delhi de hoofdstad van zijn rijk (daarvoor was het Agra) en noemde deze stad en de gebouwen die hij erbij bouwde 'Sjahjahanibad'. Dat was dan de vijfde stad. De Engelsen, die het Mogoelrijk omverwierpen rond de 19e eeuw deden precies hetzelfde. Ze bouwden bij de stad een nieuw centrum, doopten het Nieuw Delhi en 'tadaa', een nieuwe stad. Vandaar dat ik ervoor pleit om de stad gewoon Delhi te noemen, en nieuw Delhi als wijk te zien.

Hoe dan ook (ja, ik dwaal weer af) na de winkeltjes zijn we nog even in de mall geweest. Mijn zus wilde nog wat kleertjes kopen voor mijn neefje en ik wilde wel eens in de boekenwinkel neuzen. Daar hadden ze best wat boeken staan, en dat voor een prijs... Laat ik zeggen dat ik op dit moment zestig euro aan boeken heb aangeschaft voor nog geen 15 euro. Engelstalig, dat dan weer wel, maar desalniettemin een mooie koop!

Daarna een ijsje gekocht en weer terug naar het appartement gegaan. Rond zessen waren we weer terug. Een rustige avond gehad, niet teveel ingespannen (er moesten nog wat bananen op: bananensmoothie) en daarna rustig gaan slapen. Het liefst zou ik hier nog langer blijven...

Namaste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten