maandag 10 januari 2011

India: Day 6

6e blog vanuit India.

Zondag is traditiegetrouw een dag van rust. Niet moeilijk doen, neem de tijd... kortom, rust. Dat was deze zondag echter niet zo.
's Ochtends om half acht stond de wekker. We zouden namelijk om kwart voor acht aan het ontbijt zitten, want mijn zwager moest 's avonds een vlucht pakken naar Singapore. En we moesten natuurlijk ook nog terug naar Delhi. Geen tijd om lui te doen dus.
En dan vergeet ik nog bijna het belangrijkste: We zouden de Taj Mahal en het Rode Fort nog gaan bekijken.

Toen ik het gordijn van de kamer waar ik op sliep open deed, schrok ik toch even. Het was nogal mistig. Ik kon de andere zijde van het hotel - wat in een vierkant gebouwd was - niet eens zien en dat was nog geen vijftig meter. Dat werd dus nog wat.
Nadat we ontbeten hadden, overlegden we even wat we zouden doen. We besloten eerst het rode fort te gaan bekijken, dat zou namelijk in de mist niet zoveel van zijn glans verliezen...

Het bad van de koning, met op de achtergrond een deel van de muur, in de mist
Om maar even aan te geven hoe mistig het was heb ik deze foto geplaatst. Dit bad is weliswaar wel grappig (nee, het stond niet altijd buiten, dat hebben ze expres gedaan) maar het ging me vooral over de mist. En die zie je ook...

De troon van de Grootmogoel
We zijn daar rustig rondgelopen en hebben veel dingen gezien. Dat is ook niet zo verrassend, want dat fort is best groot.
Deze foto is bijvoorbeeld van de troon van de Grootmogoel. Hij ging daar bij de officiële gelegenheden zitten om zo te laten zien dat hij groot was. Ook al snap ik die beredenering niet helemaal, want zitten op zo'n grote troon als kleine man...

Nadat we daar zijn rondgelopen stapten we weer de auto in. De Taj Mahal wachtte op ons... bij wijze van spreken.

De Taj Mahal in de mist
Dit was dan wat we zagen toen we aankwamen bij de Taj. Een grote, wazige vlek op ons beeld. We besloten eerst maar naar binnen te gaan, zodat we dat gezien hadden voordat de drukte echt op gang kwam. En dat was misschien ook wel zo slim. De mist zou vast wel opklaren, hoopten we.

Binnenin was het erg mooi. Officieel mocht je geen foto's maken - het was er ook vrij donker - maar de bewaking was wat laks en er werd steeds geflitst. Ik maakte ook enkele foto's, zonder flits weliswaar, maar dan nog.

De moskee naast de Taj Mahal
Wat ik niet wist over de Taj Mahal is dat er naast ook nog twee grote gebouwen staan. Het ene gebouw is een moskee, het andere een gastenverblijf. Beide zijn ook best mooi!

Wist je trouwens dat de Taj gemaakt is door Sjah Jahan, één van de koningen van de Mogoel. Hij bouwde het voor zijn overleden vrouw, die hij de 'parel van Persië' noemde. Hij beloofde haar op haar ziektebed drie dingen. Opletten op z'n kinderen, niet weer trouwen en haar op een mooie plek begraven. Drie opdrachten die hij allemaal uitvoerde.

Toen de mist optrok werd het eindelijk mooier weer. Niet dat het zonnetje ging schijnen, het bleef vrij koud, maar je kon de Taj Mahal in ieder geval goed zien. Enkele foto's.
De Taj Mahal
De Taj Mahal vanuit het gastenverblijf, naast de Taj
De Taj Mahal, gezien door het poortgebouw van de Taj

Geen opmerkingen:

Een reactie posten