maandag 10 januari 2011

India: Day 5

5e blog vanuit India.

Zaterdagochtend al heel vroeg zijn we vertrokken naar Agra. Dat is ongeveer 200 kilometer hier vandaan. Het plan was om halverwege even te stoppen (mijn neefje moest gevoed en verschoond worden) en daar even wat te eten.
We waren net uit Delhi toen een verkeersagent die bij een kruising stond, ons aanhield. (ja, op de snelweg heb je daar kruisingen, stoplichten en verkopers) Hij wees naar het getinte glas en vertelde ons dat dit niet mocht. We wezen enkele andere auto's aan die exact hetzelfde getinte glas hadden of zelfs nog getinter glas. Toch baatte het niet bij meneer agent. Het rijbewijs van de chauffeur werd even afgepakt en dus moesten we even, aan de kant van de weg, wachten.
Mijn zwager stapte ook uit toen de agent bij onze auto aankwam en begon zich te beklagen over dat we omdat we blank waren moesten stoppen. Geen positieve discriminatie hier dus. Uiteindelijk kreeg de chauffeur een 'boete' van 2500 roepies, maar, zo zei hij, hij had maar 200 gegeven en toen mocht hij weer weg. Meneer agent was dus 200 roepies rijker. Belachelijk.

Halverwege dus even gestopt, even gegeten en daarna vrolijk doorgereden.
Op een gegeven moment zag ik een mooi gebouw aan de zijkant van de weg staan en vroeg mijn zwager en zus (zij zaten achter mij) wat voor een gebouw dat was.
Ze schrokken wakker, nou ja, bij wijze van spreken, en vertelden de chauffeur dat hij ons daar mocht afzetten. (Van vier uur rijden wordt je moe)

Sikhandra, Agra
Deze eerste foto is van het poortgebouw, waardoor je naar de echte tombe loopt. In deze tombe ligt de MogoelkoningAkbar, de derde Grootmogoel. Maar, nogmaals, dit is slechts de poort.
Bij mezelf dacht ik dat als dit nog maar de poort is, het echte mausoleum dus wel heel erg mooi moet zijn. Dacht ik.

Sikhandra, Agra

Toch viel me dat tegen. De foto hiernaast is dat mausoleum van Akbar, maar het poortgebouw vind ik persoonlijk toch een stuk mooier. In dit mausoleum ligt het graf van Akbar. Zijn hoofd ligt in noordelijke richting, zijn voeten naar het zuiden en zijn gezicht kijkt naar het westen. En het lijkt wel alsof de gehele tombe om hem heen gebouwd is. Vanaf zijn hoofd kijk je weer naar het poortgebouw.
Dak van een koepel van het poortgebouw

Dit alles is dus flink versierd en dat maakt het wel een stuk mooier dan de tombe zelf, waar slechts enkele verzen uit de Koran op de muur staan. Toch is dit ook weer een enorme tombe. Dat zouden ze voor bijvoorbeeld Willem de eerste moeten doen! Een mausoleum ipv de kerk waarin hij nu ligt...

Daarna was het al aan de late kant. We zijn naar ons hotel gegaan en hebben daar lekker wat gegeten en gedronken. Daarna ook maar het bed opgezocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten