woensdag 12 januari 2011

India: Day 8

8e blog vanuit India.

De tijd gaat snel. Het is alweer dinsdag en donderdagnacht vlieg ik alweer terug. (eigenlijk zou ik moeten zeggen dat het al woensdag is, want dat is het, maar ik doe net alsof het dinsdag is, want daar schrijf ik over. Dat neemt echter niet weg dat de tijd snel gaat.)

Toch heb ik ook vandaag weer een heleboel gedaan. 's Ochtends vroeg, rond negenen, begon ik weer te bloggen. Eventjes ervoor zorgen dat de mensen weten wat er gebeurt. En allemaal ook bedankt voor de leuke en lieve reacties.

Met de chauffeur hebben we de vorige dag afgesproken dat hij weer rond tienen bij het appartement zou zijn. Daar ging ik dan ook vanuit. Op het programma stonden het 'Rode Fort', de 'Jama Masjid' en 'Akshardham'. Dat zou dus zeker, het verkeer in Delhi meegerekend, zo'n vijf uur duren.
Zoals gezegd, om tien uur zou de chauffeur dus komen. Niet dus. Indische tijd is 'ietsje' anders dan de Nederlandse tijd. We belden hem op (half elf) waar hij was en hij zei: 'Ten minutes, sir, ten minutes.' Een half uur later stond hij op de stoep. Daar moet je dan maar aan wennen, denk ik. Tien minuten hier is alles tussen de 5 en 30 minuten.

Eenmaal onderweg vertelde de chauffeur dat we beter, nu het ochtend was, naar de Akshardham konden gaan. Daar was het nu rustiger en vanmiddag erg druk. Voordat ik daarover ga vertellen twee dingen. a) Je mag niets meenemen naar binnen en b) je mag geen foto's maken. Dat is erg vervelend!
Akshardham, een bedevaartsoord voor Hindoes
Deze foto nam ik, staande op de weg. De chauffeur wilde best even stoppen voor een mooie foto. Getoeter alom, want we stopten natuurlijk midden op de weg.
Eenmaal bij de poort staat dat je alles op moet ruimen. Telefoons uit en in de tas, de tas in een opslagruimte... Kortom, ik besloot de tas en mijn telefoons achter te laten in de auto.

Binnen keek ik mijn ogen uit. Het hele gebouw wat je in de verte ziet is compleet behangen met decoraties. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ze er in uitgehouwen zijn. Er is een enorme vijver met water van alle 105 rivieren, er ook 200 olifanten die zijn uitgehakt uit blokken steen. Normaal weegt een olifant zo'n 2 ton, maar deze zijn uit blokken steen gehouwen van 20 ton. Til dat maar even!
Er was ook een soortement tuin in de vorm van een lotusbloem, met een trap die even bijzonder was. Ik kan er wel veel over zeggen, maar zien is geloven. Je zou er toch echt zelf heen moeten gaan.
Ik heb in de souvenirwinkel enkele postkaarten gekocht, die zal ik scannen in Nederland zodat je kan zien hoe groot en mooi het daar is.

Daarna ben ik doorgegaan naar het Rode Fort. Dat viel me toch even tegen. Ik had gedacht meer te kunnen zien, maar dat bleek niet zo. Het Rode Fort in Agra was toch mooier, meer bijzonder.
Rode Fort, Delhi
Poort van het Rode Fort

Binnen het Rode Fort kun je enkele gebouwen bekijken die de Mogoelkoningen gehoord hebben. Ze hebben hun eigen charme wel, maar nogmaals, het fort in Agra is meer. Dus, wat ik in wezen wil zeggen is, het Fort is... anders. Minder te zien, minder dan ik had verwacht, denk ik...


Close-up van het poortgebouw

De details zijn wel even mooi, maar je merkt gewoon direct dat deze plek nog meer een plaats is waar mensen een pauze kunnen houden. Lekker in het zonnetje (het was gister zo'n twintig graden)
Perfect weer om een mooie picknick te houden.


Trap naar de Jama Masjid Moskee
Na het Rode Fort ben ik door de marktjes gelopen om naar de Jama Masjid te gaan. Daar was het druk. Er waren drie poorten waardoor je naar binnen kan gaan en dan loop je de lange trap op naar boven.
Het zonnetje zie je net achter de minaret en verder zie je één van de drie poortgebouwen. Dit is bij Gate 3, maar ik ben via Gate 1 binnen gekomen. En dit is dan wat je ziet:

Jama Masjid
Deze moskee wordt ook nog steeds gebruikt als plaats om te bidden. Toen ik binnen was moest ik ook steeds uitkijken dat ik niet struikelde over biddende mensen. Nu is dat overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. Zeker ook omdat deze moskee midden in de Moslimwijk staat, dus er zijn genoeg mensen die elke dag hier komen bidden.

Hoe dan ook, toen ik eenmaal weer buiten was moesten we langs de Chadni Chowk. Nu heb ik daar overheen gelopen en je gelooft werkelijk je ogen niet. Een drukte van belang in deze drukke winkelstraatjes. Overal staan mensen dingen te verkopen, van kinderfietsjes tot sieraden en van motorhelmen tot etenswaren die een heerlijke geur afgeven. Amazing.

Eenmaal thuis, na zes uur onderweg te zijn geweest, was ik dan ook bekaf. Twee uur lang rondgelopen bij de Akshardham, nog een kleine anderhalf uur bij het Rode Fort en een uurtje naar en bij de Jama Masjid. Bijzonder allemaal.
Morgen (vandaag dus) naar o.a. de Jantar Mantar. Verder maken we het een heerlijk rustige dag. Donderdag wordt namelijk een hele lange dag. 's Ochtends nog naar de Tibetaanse wijk en dan 's middags mijn spullen pakken, zus en zwager nemen dan hun kleine even naar de dokter (niets bijzonders) en 's avonds uit eten. Daarna koffer ophalen en naar het vliegveld. Mijn vliegtuig vertrekt 's nachts en voordat de ochtend goed en wel begonnen is sta ik weer op Schiphol.

Namaste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten