dinsdag 11 januari 2011

India: Day 7

7e Blog vanuit India.

Maandag. De dag dat ik normaal gesproken altijd nog even wil blijven liggen. Dat ik nog geen zin heb om mijn bed uit te kruipen. En dat allemaal omdat ik weet dat weer een 'saaie' week van werk aangebroken is. Hoe anders was dat gisteren!

Net voor negen gaat de wekker, maar die hoor ik al niet eens meer. Ik sta dan al vrolijk me te douchen, wetende dat er drie dingen op het programma staan. En ook niet de minste! Na het douchen begin ik eerst met het (af)maken van de blogs van de afgelopen dag(en), zoals ik elke ochtend doe.

Als mijn zus en neefje ook eenmaal zover zijn kunnen we gaan. De chauffeur - die we opdracht hebben gegeven om om tien uur klaar te staan - is er dan al een half uurtje. Hij hoeft nu niet eerst mijn zwager weg te brengen, die zit immers nu in Singapore. En mijn zus is blij dat ik er ben!

Qutb Minar
Als eerst zijn we naar de Qutb Minar geweest. Dit monument, de hoogste bakstenen minaret in de wereld, heeft ook een enorm complex waarop verschillende andere gebouwen staan. Niet verrassend ook, want bij een minaret hoort een... Ja, inderdaad. En er stond dus ook een half vergane moskee.
Bij deze foto sta ik op ongeveer vijftig meter afstand. De hoogte zou je nu dus moeten kunnen uitrekenen. Gelukkig vertel ik je het wel, want anders vermoed ik dat je alsnog via wikipedia spiekt. Deze toren is 72,5 meter. Een joekel dus.

Dit is een klein stukje ingezoomd op de toren. Je ziet hier de drie onderste plateau's van de toren. En daarmee dus ook de wondere tekens die overal lijken te zitten. Allemaal Perzische, Hindische of tekens in het Sanskriet. Zie jij de verschillen? Ik niet.
Niet zo verrassend ook, want die talen lijken voor ons net zo als het Nederlands, Duits en Frans voor de Aziaten lijken. Gelijk? Niet helemaal, maar echt verschillend? Dat ook niet.

Na de Qutb (jaja, andere foto's komen nog wel maar ik moet dit gewoon maar even klein houden, als ik terug ben volgen er meer) zijn we wezen lunchen. Ook mijn neefje moest even lunchen.

Daarna zijn we naar Safdarjung's Tomb geweest. Het grappige daarvan is dat ze de stenen die ze hiervoor gebruikten, gewoon gejat hebben van een andere tombe. Safdarjung was één van de laatste Mogoel koningen, en met deze daad merkte je al dat ze ook snel plaats moesten maken. De Britten waren al geland in India.
Safdarjung's Tomb
Hoe dan ook, dit is het zoveelste mausoleum in Delhi. En dat kan ook best, als je begrijpt dat er best veel koningen (Grootmogoel) Delhi als standplaats genomen hebben. Delhi was ook bijna de gehele Mogoeltijd de hoofdstad van het rijk. (Agra en Kabul hebben ook even als hoofdstad gediend)

Na de Safdarjung's Tomb zijn we nog naar de Lodhi Gardens geweest. In principe is dat een enorm park, waar iedereen zo naar binnen kan. Tegelijkertijd staan er ook enkele monumenten. En daarvoor gingen we eigenlijk daar even heen. Het lag op de route naar huis en ik had het ook opgeschreven als 'must-see'.

Monument in de Lodhi Gardens
Er zijn genoeg dingen te zien in dat park. Mensen van overal komen hierheen om te joggen, te picknicken of gewoon om eens rustig te wandelen. Of, in ons geval, de dingen eens rustig te bekijken.
Genoeg dieren te vinden in dit park, wat dus ook helemaal niet gek is, want het beslaat een enorme oppervlakte.

Binnenin de gebouwen zie je ook de aandacht voor details die de bouwers hadden. Alles is perfect uitgedacht en de foto hiernaast is uit stukken marmer gemaakt. Bijzonder om te zien hoe ze alle spreuken uit de koran (tenminste dat denk ik) hierin verwerkt hebben. Met de hand uitgesneden, een kunst die je echt goed meester moet zijn.

Ook zijn er verschillende tuinen aangelegd. Mijn zus vertelde me dat als alles in bloei staat je in een bloemenzee staat. Zo vol staat het. Ik kon een geel roosje vinden en besloot die er dan maar bij op te zetten. Dit zijn overigens niet direct monumenten. Dit zijn 'slechts' bijgebouwen.

Morgen weer een drukke dag. Morgenvroeg rond zessen (Nederlandse tijd) zal ik weer een nieuwe blog plaatsen!

(ps. Er zijn veel meer foto's gemaakt, maar die komen in een andere blog nog wel naar voren. Dus meer foto's volgen. Houd me gewoon in de gaten (via deze site, hyves, twitter of facebook) en je zult meer zien!)

Namaste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten