zondag 22 september 2013

De 'Toets van Drie'

In de oudheid, tijdens de hoogtijdagen van de Grieken, leefde een man die in heel de streek bekend stond om zijn wijsheid. Socrates (469-399 voor Christus) was een groot filosoof en leraar, zijn studenten kwamen vanuit heel de toenmalig bekende wereld.

Op een dag kwam een bekende naar hem toegelopen en wilde hem graag iets vertellen. Opgewonden begon hij: "Socrates, moet je eens horen! Ik heb iets gehoord over één van je studenten dat je echt even moet weten!"

"Wacht heel even," antwoordde Socrates, "Voor je alles tegen me zegt, wil ik je even een klein testje laten doen. Het is erg simpel en het heet 'de Toets van Drie'."

"De toets van drie?"

"Ja, dat klopt," zei Socrates. "Voordat je me iets verteld over één van mijn studenten wil ik het even testen. Even je woorden toetsen, zogezegd." Socrates haalde even diep adem en vervolgde daarna: "De eerste test is 'Waarheid': weet je absoluut zeker dat wat je wil gaan zeggen de waarheid is?"

"Nee," zei de man, "ik heb het eigenlijk zojuist pas gehoord."

"Oké," zei Socrates, "Dus je weet niet zeker of het waar of niet is. Laten we dan eens gaan kijken naar de tweede test." Socrates keek de man eens goed aan en vervolgde daarna: "De tweede test is 'Goedheid'. Is hetgeen je wilt vertellen over mijn student iets goeds?"

"Nee, integendeel..."

"Aha," lachte Socrates. "Dus hetgeen je me wilt vertellen is iets slechts over iemand en je weet het niet eens zeker?"

De man haalde zijn schouders op, een beetje beschaamd door de woorden van de wijze man.

"Geen paniek," stelde Socrates de man gerust. "Er is nog een derde test! Als die lukt mag je het mij alsnog wel vertellen."

De man haalde opgelucht adem.

"De derde test is het 'filter van de nuttigheid'. Is hetgeen je wilt vertellen over mijn student nuttig voor mij?"

De man liet sip zijn schouders hangen en antwoordde: "Niet echt."

"Dus," vatte Socrates alles samen, "je weet niet of wat je wilt zeggen waar is, je weet dat het niet iets goeds is en het heeft voor mij geen nut. Waarom wil je het mij dan vertellen?"

---

Als wijzelf alles wat we willen zeggen ook gaan meten met de Toets van Drie, zullen we merken dat de wereld een stuk mooier wordt.

Help je mee? Toets je woorden!

- Is het Waar?
- Is het Goed?
- Heeft het Nut?

Als je je woorden toetst aan deze drie simpele woorden, zal de wereld een stuk mooier worden. Succes!

1 opmerking: