zondag 8 september 2013

50 Books - Vraag 35

Nummer 35? Iemand?
Het lijkt soms wel een beetje op het in de rij staan en het wachten totdat je aan de beurt bent. Vol spanning wacht ik steeds op de volgende vraag van Petepel, die voor mij niet vroeg genoeg kan komen. Want als de vraag er is, kan ik gaan nadenken over het antwoord, en deze voor weer doorgeven aan jullie. En daarom vliegen we direct maar naar de vraag toe:

Hebben jullie ook (een) gesigneerd boek(en) met een speciaal verhaal?

Toen ik kleiner was las ik de boeken van Bert Wiersema allemaal. Alle boeken van Chris en Jorieke heb ik gelezen en toen hij dus in Assen in de boekhandel langskwam, wilde ik dus ook een paar boeken laten signeren.
Hij had toen net de eerste twee boeken van de 'Logboek Lammers'- serie af, en deze wilde ik, vanzelfsprekend haast, ook lezen. Het was niet erg druk. Ik was er, samen met mijn moeder, en ik hoefde niet eens te wachten! Hij zat daar en begon in beide boeken een mooie tekening te maken, ondertussen mij de haren van het hoofd vragend over wat ik allemaal leuk vond en deed.
Beide boeken, gesigneerd en getekend, heb ik nu nog steeds in de kast staan. Niet direct meer ergens op een bijzondere plek, maar ik weet nog wel dat ik beide boeken mee heb genomen naar school. Daar lagen ze op mijn tafel en heb ik ze de meester trots laten zien.

Ook later, bij een kinderboekensymposium op mijn school, heb ik een boek laten signeren. De schrijver was er aanwezig en, alhoewel ik toch een beetje gespannen was, ik vroeg hem beleefd deze te tekenen.
Ik was toen ongeveer twintig jaar en kwam naar hem toe met een kinderboek. Hij was daar om kinderboeken te promoten - hetgeen ik op de scholen waar ik werk ook veelal doe - en we raakten in een geamuseerd gesprek over het boek zelf en de parallel die je kon trekken van het boek naar de wereld en terug.

Nu nog steeds kom ik deze schrijver af en toe tegen en we spreken nog steeds veel over boeken. Hij, als schrijver, en ik, als aspirerend schrijver, nodigen elkaar soms eens uit om elkaars stukken te lezen. Zo las hij een paar verhaaltjes van mij door en gaf commentaar en deed ik hetzelfde bij één van zijn nieuwere boeken.

Dus ja, ik heb wel ergens een gesigneerd boek met een verhaal... :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten