zondag 29 september 2013

50 Books - Vraag 38

Deze week heeft Petepel het eens heel anders gedaan. Hij heeft ons een mooie hypothetische vraag gesteld waarmee we allemaal mogen stoeien. En wat voor één! Vraag 38 luidt ook als volgt:

Kunnen we met online publiceren iets van de oude vertelkunst terugkrijgen die verloren is gegaan met de boekdrukkunst?

In zijn blog heeft Petepel het over de oude dagen, waarin boeken nog niet bestonden en barden en vertellers hun werk deden. Zij vertelden het verhaal aan de omstanders en ze konden evengoed het verhaal aanpassen aan de oren van die omstanders. Denk bijvoorbeeld eens aan het verschil in een verhaal wat voor dronken matrozen verteld werd en voor koningszonen.

Wat als wij de verhalen die vandaag de dag worden geschreven ook zo mogen tweaken. Dat we ze kunnen maken wat we er zelf van vinden. Zoals bijvoorbeeld, zoals Petepel al aangeeft, op een nieuwe, daarvoor gecreëerde wiki?

Voor mij zou het ideaal zijn. Ikzelf vind het bijvoorbeeld heerlijk om verhalen in de klassen te vertellen en er zijn ook al redelijk wat van deze verhalen van mij opgeschreven. Maar het verzinnen komt maar mondjesmaat. Ik moet er echt tijd voor hebben.

Wat nu als ik de oude verhalen van bijvoorbeeld de Grieken en de Romeinen eens zelf zodanig mag herschrijven dat ze voor kinderen kunnen? Nu weet ik dat deze verhalen niet eens een ©-teken hebben, maar er zijn veel meer boeken die je dan kan herschrijven.

Het zou een uitkomst zijn. Hoe graag wil je dat ene hoofdstuk uit dat boek veranderen omdat je het echt belachelijk vindt?

Volgens mij zouden we de oude vertelkunst er niet mee terug krijgen. Laat ik dat voorop stellen. Maar dat het de boekwereld nieuw leven in zou blazen... Ja, dat zeker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten