zondag 2 juni 2013

50 Books - Vraag 21

Vraag 21 al weer uit de serie die Petepel aan het begin van het jaar gestart is. Alle vragen gaan over boeken en ook voor de eenentwintigste is geen uitzondering gemaakt:

Van welk boek heb je spijt dat je het ooit kocht?

Alhoewel de afgelopen maanden wel wat minder boeken gekocht worden - dat heeft vooral te maken met een trip die ik wil gaan maken - heb ik een enorme hoeveelheid boeken bij elkaar gespaard. De meeste boeken daarvan heb ik gelezen en sommige zelfs herlezen. Er staan echter een paar in de kast die er staan omdat... tja, omdat ze ruimte innemen.

Enkele van die boeken waren wel bedoelde cadeaus. Mijn opa is bijvoorbeeld zo'n koper: hij weet dat ik veel boeken lees dus hij stapt een willekeurige winkel in, pakt een boek en koopt deze voor mijn verjaardag. Allemaal leuk en aardig, maar die boeken (afgelopen jaar zelfs een zoetsappig romannetje in het Duits) hebben niet direct mijn aandacht.

Maar daar ging de vraag niet over. De vraag was of ik zelf wel eens spijt heb van een aankoop. En ja, ook dat is soms het geval. Soms krijg ik een tip over een boek waarvan wordt gezegd: 'Martijn, dat boek moet je echt eens lezen. Echt een boek voor jou.'

Meestal kijk ik in de winkel of online dan nog wel even naar het boek en als de flaptekst me aanspreekt dan schaf ik deze - door het aanraden van een vriend(in) - ook aan. Laatst kreeg ik een tip over een boek over de Noorse mythologie. Normaal gesproken een aanrader en de flaptekst liet me ook denken dat ze de (grootste) mythes op een rij hadden gezet. Niet dus. Het was een soortement van essay over de flauwekul van de Noorse mythes.

Het boek staat nog in mijn kast. Toch staat het wel op de lijst van genomineerden om ook als eersten er weer uit te vliegen. En dat is niet het enige boek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten