zondag 30 juni 2013

50 Books - Vraag 25

We zijn op de helft van de uitdaging van Petepel. Vraag 25 alweer uit de reeks.

Welk boek heeft voor jou een bijzondere betekenis gekregen?

Dat kan in mijn geval maar één enkel boek zijn. Dat heeft helemaal niets te maken met van wie ik het boek gekregen heb - hetgeen van niemand was, ik las het in de bibliotheek - of de plek waar ik het las, nee, het is enkel het verhaal wat het zo bijzonder maakt.

Ik geloof dat ik negen jaar was toen ik voor het eerst van dit verhaal leerde en heb diezelfde avond nog in de bibliotheek gevraagd naar het boek. De vriendelijke bibliothecaresse liep met me mee naar het boek en legde het in mijn handen. In de bibliotheek was een klein leeshoekje waar ik ging zitten en de eerste bladzijdes las.

Ook de tweede, derde en vierde bladzijden volgden al snel. Zelfs hoofdstuk drie en vier. Tot sluitingstijd van de bibliotheek heb ik daar gezeten, intens genietend van het bijzondere verhaal van een meisje dat haar ongelofelijke avontuur beleefd. De bibliothecaresse vroeg of ik het boek mee wilde, mijn antwoord stond al vast: 'Graag, mevrouw.'

Die avond las ik tot diep in de nacht. Het boek was uit. Het wonderlijke verhaal was op zijn eind. Die ochtend er op, zaterdag, begon ik zelf te schrijven. Het was niet bijzonder, geen groots verhaal, maar ik dacht dat het een gedichtje was. Ik heb deze vast wel ergens bewaard, maar waar...?

Sindsdien schrijf ik regelmatig wel wat. Over wat mij overkomt, verzonnen avonturen, gedichtjes... En dat allemaal door het bijzondere verhaal over een bijzonder meisje. En een konijn. Een kat. Een haas. Wat speelkaarten...

Lewis Caroll is een held. Alice in Wonderland is één van de meest bijzondere boeken ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten