woensdag 5 september 2012

The River versus the Mountains


China, dag 18,
Woensdag.

Een drukke dag is bijna afgelopen terwijl een nog langere dag mij morgen weer verder brengt. Toch, alvorens dit alles te noemen, zal ik verklappen wat ik vandaag gedaan heb. Dat meldde ik gisteren al, maar nu is het ook al voorbij. De tijd vliegt!

Deze ochtend rond tienen ben ik een boot opgegaan die me de rivier Li opbracht. Daar heb ik bijna drie uur op gevaren, ondertussen lekker genietend van het Karstgebergte. Vele foto's heb ik gemaakt, waaronder het plaatje dat op het biljet van 20rmb staat. Toch heb ik ook een tijd in de, door airco gekoelde, onderverdieping gezeten om de simpele reden dat het erg warm was en de zon wel erg fel scheen. Daarnaast zaten we ook nog eens op een aardige hoogte, zodat alles me extra zou branden. Ingesmeerd en wel besloot ik de koelte op te zoeken en ondertussen lekker te lunchen aan boord van het schip.

We hebben gevaren van een haven in de buurt van Guilin tot het kleine dorpje Yuanshao, wat tot tien jaar geleden een backpackers-paradijs was, maar nu ingenomen lijkt te zijn door de Chinezen als vakantieoord. Toch heb ik best wat westerse mensen gezien, bijna net zoveel als in Shanghai.
In Yuanshao verbleven we de rest van de middag, struinend door de smalle straatjes, verkopers van ons af te slaan en lekker wat drinkend op een terrasje. 

Vervolgens heb ik een golfkarretje genomen dat me de rijstvelden in bracht. Dat is namelijk de perfecte plek hier, met het sub-tropische klimaat. Ook lotusbloemen groeien hier veel.
Ik ben een klein dorpje ingegaan waar een oude oma me in haar huisje liet kijken, ik heb waterbuffels en herten gezien, alsmede aalscholvers die gebruikt worden om te vissen...

Rond vijven zijn we vanuit Yuanshao weer terug naar Guilin getrokken. Daar waren we rond zeven uur, hetgeen de perfecte timing was om de zon- en maanpagode op de foto te zetten, wat ik ook heerlijk gedaan heb. Ik heb er een rondje gelopen van ongeveer twee kilometer, zodat ik beide pagodes in alle standen op de foto heb kunnen zetten.
Vervolgens heb ik nog even gegeten alvorens nu straks naar bed te gaan.

Morgen en overmorgen zijn drukke dagen. Ik ga er van uit dat er morgen geen tijd is voor een blog te sturen - ik zit 's avonds en in de nacht in de nachttrein, en die dag daarna ga ik via Kanton naar Hong Kong. Mocht er geen blog meer komen dan zit ik, d.v. zondag rond half zeven op Schiphol. Mocht iemand me op komen halen, ik weet niet welke vlucht, maar het gaat via Cathay Pacific vanaf Hong Kong naar Amsterdam.

Tot de volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten