zondag 2 september 2012

I'll have a Shanghai Noon, please.


China, dag 15,
Zondag.

Vanochtend vroeg, rond half zeven, ging de wekker al weer. Ze wekte mij uit een onrustige slaap, mede mogelijk gemaakt door het matras dat, in mijn mening, een plank met een laagje stof was. Toch heb ik flink kunnen uitrusten, wat ook maar goed was omdat we een lange dag tegemoet gingen.

Vanuit Suzhou gingen we direct naar een zijde-fabriek waar ik het gehele proces van rups tot cocon gezien heb en ook de manier waarop de mensen de cocon gebruiken om er zijde van te maken. Een bijzonder schouwspel op de plek waar de mooiste en fijnste zijde van heel de wereld vandaan komt. Zelfs de Italiaanse kleermakers, bekend om hun zijden kleren, halen de zijde hier vandaan.

Vervolgens reden we door naar Shanghai, het financiële hart van China, waar we direct een mooie tempel bezochten. De tempel van de Jaden Boeddha, zoals deze heet, heeft een mooie Boeddha die geheel van jade is gemaakt. Hij is zo'n twee meter hoog en uit een brok jade gemaakt. Dat zal dus een enorme steen geweest zijn!

Na de lunch zijn we wezen lopen op de Bund, een boulevard langs de rivier de Huangpu, die weer een zijtak van de Jangtze rivier is. Deze mondt uit in de Oost-Chinese zee, wat weer een deel is van de Grote Oceaan.
Deze Bund, die boulevard, loopt langs de rivier en heeft een beroemde straat daar haaks op staan, de Nanjing road. Dat is de Chinese equivalent van Times Square in New York of de Champs Elysees in Parijs. Daar hebben we even rondgelopen en wat gedronken.

Na het diner - wat geen Chinees eten was - heb ik nog een avondtocht gemaakt door het mooie Shanghai, waarbij ik wederom de Bund heb bezocht (erg mooi in het avondlicht, zeker met de volle maan op de achtergrond) en ben ook de JingMao-toren op geweest. Daar was op de 88e verdieping een observatiedek gemaakt, dus had je een perfect uitzicht. En wederom die maan...

Ook ben ik met een klein treintje onder de rivier doorgegaan, waarna ik over de oudste Chinese stalen brug weer terug ben gelopen. Ook het Nationale Monument voor de gesneuvelde soldaten kwam langs, evenals het beeld van een burgemeester van Shanghai.

Nu zal ik mijn bed induiken. Morgen heb ik een ochtendtour en de middag is heerlijk vrij. Ik denk dat ik dan de Fransen en de Engelsen met een bezoek vereer.

Mocht ik echter niet morgen een blog plaatsen, komt dat door het internet hier, want dat is hoogst onbetrouwbaar.

Tot later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten