maandag 3 september 2012

I'm Taking a Walk


China, dag 16,
Maandag.

Vanochtend heb ik heerlijk rustig aan gedaan. Rond half acht ging ik pas mijn bed uit, wetend dat vandaag de eerste dag is van het schooljaar. Toch ben ik nog niet aan het werk, ik geniet nog van mijn welverdiende vakantie in China, Shanghai om nu precies te zijn.

Rond negen uur stapte ik op de bus in de richting van de huntongs van Shanghai. Daar heb ik een rondje gelopen in de drukkende hitte van de stad, en zag ik veelal de lokale bevolking wakker worden. De mensen liepen met de nachtpo, want er zijn in de ouderwetse wijken weinig huizen met een eigen toilet. Ook zag ik veel mensen die in hun pyjama door de kleine en nauwe straatjes liepen.

Na een rondje gemaakt te hebben, ben ik weer verder gegaan naar de Bund, om aldaar een kleine cruise te maken over de rivier. Daarbij kon ik nog een keer genieten van het majestueuze uitzicht, zoals jullie ook op de foto kunnen zien. Deze zijn weliswaar gisteren gemaakt, maar desondanks hartstikke mooi. Vandaag was het weer ietsje slechter, iets meer heiig, en de luchtvochtigheid was weer eens enorm. 

Toch heb ik weer vanaf de boot genoeg gezien. De haven van Shanghai is groter dan de haven van Rotterdam en ook drukker. Beiden staan in de top drie van drukste havens van de wereld, samen met de haven van Singapore. Containerschepen varen af en aan en sinds kort ook meer cruise-schepen. Deze zijn natuurlijk enorm, zeker in vergelijking met het rondvaartbootje waarop ik zat.

Na het tochtje met de boot heb ik maar weer eens iets cultureels gedaan, ik heb het gebouw gezien waar het eerste congres van de Communistische Partij gehouden werd. Dat is nu een museum, waarbij je iets kan zien over de tijd van toen. Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat het congres, toen het door de (Chinese, Engelse en Franse) politie gevonden werd, direct werd gestaakt en een dag later op een plezierjachtje is verder gegaan. Dit was zo'n tien jaar voordat Mao Zedong aan de macht kwam. 
Wist je bijvoorbeeld dat bij dat congres ook een Nederlander was?

Daarna ben ik de Franse wijk van de stad, de Franse concessie, ingegaan. Daar heb ik heerlijk geluncht en genoten van de mensen die langsliepen. Een heleboel van hen waren - vanzelfsprekend - Chinees, maar ook redelijk wat Duitsers en andere nationaliteiten waren daar. Dat vond ik best logisch, wetend dat Shanghai de eerste stad was die de deuren voor de westerse wereld opende.
Vervolgens heb ik een heel stuk gewandeld in de richting van het hotel. Het ene laantje in, het andere parkje uit. Langs scholen, winkels en de Engelse en Spaanse wijk van de stad... Kortom ik heb er veel gezien.

In het hotel aangekomen heb ik even wat gedronken, gedoucht en even wat gelezen, hetgeen heerlijk was, wetend dat ik morgen weer een lange dag tegemoet ga. Dan vlieg ik o.a. naar Guilin, hetgeen een uur of twee duurt.
Toch was dit niet het einde van mijn dag.

's Avonds ben ik namelijk nog naar het lokale uitgaanscentrum geweest. Daar heb ik mijn ogen uitgekeken, want er waren vele leuke en kleine restaurantjes die allerlei specialiteiten aanboden uit verschillende Aziatische keukens. Na nog een ijsje gehaald te hebben en nog wat gedronken te hebben bij de bar in het hotel ben ik toch maar gaan slapen. Morgen de laatste ochtend in Shanghai, 's avonds ben ik dus in Guilin. Morgen weer meer?!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten