zaterdag 1 september 2012

The Lingering Gardens


China, dag 14,
Zaterdag.

Het is zaterdagavond, de eerste dag van de nieuwe maand en ik vertoef nog steeds in het prachtige China. Ik voel me een gezegend mens, maar dat kan ook meer komen door andere zaken, waarover ik later meer zal schrijven.

Vanochtend, na het ontbijt, ben ik bij een parelkwekerij geweest, alwaar ik uitleg kreeg over hoe de parels gekweekt worden. Het schijnt, want dat wist ik niet, dat er drie soorten parels zijn: fabrieksparels, natuurlijk gekweekte parels en natuurlijke parels. Ik ben op een plek geweest waar ze natuurlijk gekweekt werden.
In een vijvertje lagen allemaal kokosnoten met daaronder, onder water natuurlijk, netjes met oesters. In die oesters, die daar expres zijn ingelegd, zijn kleine stukjes sluitspier van andere oesters gelegd, zodat er meer parels in een oester zitten. Speciaal voor mij werd een oester opengemaakt, zodat ik kon zien hoeveel parels er in een oester zaten. Dat waren er achttien!

Later die dag, nadat ik van Nanjing naar Suzhou was gereden - een kleine tweehonderdvijftig kilometer - heb ik een stukje gevaren over een van de grote kanalen die door Suzhou stroomt en heb nog even op een marktje gekeken. Suzhou (evenals Hangzou) worden ook wel het Venetië van China genoemd. Veel riviertjes, kleine stroompjes, grachten en kanalen gaan door de stad, welke daardoor erg mooi wordt.
Na de boottocht ben ik iets verder gegaan in Suzhou, naar een plek die bewonderenswaardig is. De 'Lingering Gardens', de tuinen waar je blijft rondhangen - op de UNESCO-lijst. 

Die plek is zo magisch, je loopt van tuin naar tuin, bomen, planten, water en rotsen zie je overal en daarnaast hoor je de traditionele instrumenten van de Chinezen op de achtergrond spelen. Het was een plek waar ik, na drie minuten rondlopen, al helemaal tot rust kwam.
Daar sprak ik ook een man uit Seattle. Hij liep met mij mee omdat er een Engelse gids bij ons was. Hij vertelde me dat dit de eerste keer in vier weken was dat hij een uitleg in het Engels hoorde. Hij was wel vaker meegegaan met excursies en dergelijke, maar nog niets was in het Engels. Dat valt me ook op: bijna niemand spreekt hier Engels. Dat zou op zich niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat dit ook geldt bij de toeristische attracties waar jaarlijks ook erg veel niet-Chinezen op af komen.
Gelukkig heb ik altijd een Engelstalige gids rondom de dingen die ik doe, waardoor ik daar geen problemen mee heb.

Na in die tuinen rondgelopen te hebben ben ik naar het hotel gegaan. Daar heb ik gegeten en later die avond met wat anderen nog wat gedronken. Morgen ga ik in e richting van Shanghai, waar ik twee nachten zal doorbrengen. 

Hoe het internet daar geregeld is weet ik niet, dus geniet in de tussentijd maar van deze foto's. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten