woensdag 5 september 2012

Guilin, the City that goes Up and Down


China, dag 17,
Dinsdag.

Vanochtend vroeg ging de wekker. Dat is niet zo'n belangrijk feitje, maar wel noemenswaardig, aangezien ik min of meer wat kon uitslapen. Rond negen uur stond de lokale gids me namelijk pas op te wachten om, om het in zijn woorden te zeggen, naar één van de mooiste tuinen van heel China te gaan.
De Yuyuan Gardens in Shanghai is, net als de Lingering Gardens in Suzhou, een voormalige privé tuin, aangelegd door een zoon die zijn ouders hun oude dag een mooi uitzicht wilde geven.
Een traditionele Chinese tuin bestaat uit vier elementen: water, rotsen, bomen en gebouwen, hetgeen deze tuin allemaal in overvloed had. Er waren allemaal kleine doorgangen uit het steen gehouwen, waardoor je van de ene verbazing in de andere viel.

Daar heb ik een kleine twee uur rondgekeken, bijna honderd foto's gemaakt en vervolgens ben ik naar een restaurantje gegaan om wat te eten. Tevens moest ik me klaar gaan maken om richting het vliegveld te gaan, aangezien rond vieren mijn vlucht vertrok. Daar was ik dan ook ruimschoots op tijd aanwezig.

Het vliegtuig had, op wat turbulentie na, geen enkele bijzonderheden aan boord. Er werd een snelle maaltijd opgediend, waarvoor ik vriendelijk paste, mijn lunch was rijkelijk genoeg. Ik nam een boek mee, goede muziek met mijn superkoptelefoon en heb genoten. Enig nadeel: na een dik uur was mijn boek uit. En het volgende deel zat in de koffer... Oeps...

Op het vliegveld stond de volgende lokale gids al klaar voor me. Ze bracht me naar het hotel en we spraken af om rond half negen morgenvroeg weg te gaan. Waarheen weet ik lekker al wel, maar jij nog niet! ;)
Guilin is overigens een kleine Chinese stad, het heeft "maar" vier miljoen inwoners. Het ligt in het zuiden van het land, waardoor ik nu in het noordoosten, het middenoosten, het verre oosten en nu dus ook het zuidoosten van het land ben. Hong Kong en Kanton zijn nog het verre zuiden, dus dan heb ik echt een beeld van het land gekregen in de reis.
Na snel gegeten te hebben bij een pizzeria (met wat anderen) ben ik naar de kamer gegaan alwaar ik nu, 23.40 uur, de blog afmaak. Morgen gaat wederom een wekker... 

Toch - als afsluitende noot - was vandaag anders dan de andere dagen tot zover: het regende in Shanghai. Het vooruitzicht voor morgen en overmorgen in Guilin is echter weer redelijk droog en ongeveer dertig-plus graden.

Tot later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten