zondag 9 september 2012

Taking the Ferry across the Sea




China, dag 20,
Vrijdag.

Hallo allemaal en welkom vanuit het mooie Hong Kong. Op het moment van schrijven is het zaterdagochtend, iets voor negen. De reden dat ik nu pas begin met schrijven is erg simpel, gisteravond was erg laat. Laat me maar eens uitleggen hoe dat zat...

Gisterochtend zat ik dus tot ongeveer half tien in de nachttrein die me van Guilin naar Guangshou (oftewel Kanton) zou brengen. Deze had 'maar' een half uur vertraging wat schijnbaar zeer acceptabel is. Daar kunnen de Nederlanders nog wat van leren, zeker diegenen die al zeuren als de NS drie minuten te laat is.
Aangekomen in Kanton ging ik direct naar een hotel waar ik vlot ontbeet en me snel even opgefrist heb, want ik zou slechts zeer kort in Kanton verblijven. Tegen drieën zou namelijk mijn boot naar Hong Kong vertrekken.

In Guangshou ben ik langs enkele plaatselijke hoogtepunten gereden, zoals het Sun Yat Sen Memorial en heb een stop gemaakt bij de Chen Family Temple. Dat is een tempel die gemaakt is voor en door de familie Chen, qua achternaam hetzelfde als Jansen of De Vries in Nederland. Ze hebben er een museum van gemaakt waarbij ze ook nog eens verschillende traditionele technieken in ere houden.

Onderweg naar de ferry, die reis duurde ook nog eens een uurtje, heb ik snel een broodje weggewerkt, alhoewel lichtelijk tegen mijn zin. Mijn maag was (en is) nog steeds van streek. Wachtend op de ferry kwam ik achter nog een onnozel punt van mij: in plaats van deel twee en drie mee te nemen van een serie boeken, had ik deel twee en vier mee. Deel twee is uit, maar deel vier is zo jammer om in te beginnen...

Twee uur in de Ferry om de zee over te steken, om China te verlaten en Hong Kong in te gaan. Customs en douane langs en vervolgens nog met de bus richting het hotel, om daar me op het bed neer te laten vallen. Het is ondertussen half zeven geweest en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik me geweldig voel, laat staan dat ik ik fit ben voor alle zaken die nog komen. In de nachttrein heb ik erg weinig geslapen, misschien maximaal een half uur aan een stuk en wetend dat morgen een even lange dag wordt...

Toch ben ik niet op min bed blijven liggen. Het is namelijk niet vaak dat ik in Hong Kong ben, dus daar wil ik dan ook optimaal van genieten. Ik heb me vlot gedoucht en ben direct daarna met de metro naar de pier gegaan, alwaar ik de Star Ferry heb genomen om naar de andere kant van de rivier die Hong Kong splitst te gaan.
Die ferrydienst is al meer dan honderddertig jaar in bedrijf, dus kan ik ook nog eens zeggen dat ik een oude traditie in ere heb gehouden. Nadat ik een paar foto's heb geschoten ben ik nog eventjes de winkelstraat in gelopen. Veel grote merken hebben daar een vestiging, dus het zal daar wel allemaal ook erg duur zijn.

Na de metro terug te hebben genomen om weer bij het hotel aan te komen, ben ik gaan slapen. Het was ondertussen ook al weer tegen middernacht, dus. Het was tijd ook.
Wetend dat ik voor de wifi in Hongkong moet betalen, vermoed ik dat deze blog ofwel vanavond op het vliegveld verstuurd wordt, of anders in Nederland, maar dat zien we wel. Vandaag de laatste dag hier in 'den vreemde'. Vannacht, even na twaalven, vertrekt mijn vliegtuig, om rond half zeven te arriveren. Dan heb ik er al weer zesendertig uur opzitten...

Tot later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten