woensdag 19 februari 2014

Op naar Midden Aarde

Kia Ora!

Vandaag begint en eindigt de dag weer eens in dezelfde stad. Hier is zoveel moois te doen dat ik maar besloten heb er een volledige dag te blijven. En dat mag ook wel, het was weer een geweldige dag. Vanochtend vroeg begon deze dag en zojuist, 22.30 uur, ben ik terug gekomen. Kijk en lees maar mee:

Vanochtend werd ik om kwart over acht opgehaald bij het hotel. Ik zou met een speciale safari meegaan waarin we langs verschillende plekken zouden komen die een hoofdrol spelen in de films die op de boeken van JRR Tolkien gebaseerd zijn. De Lord of the Rings- trilogie, evenals de drie delen van The Hobbit. 
Wat ik echter niet wist is dat er in Nieuw Zeeland veel meer landen worden nagebootst. Niet alleen het 'Midden-Aarde' uit de boeken dus, maar ook bijvoorbeeld Canada, Mexico, Noord Korea en Amerika hebben hier films vandaan, waarin het verhaal zich afspeelt in dat land. Ook de Milka-koeien komen hier vandaan, althans de reclame's. Niet te vergeten het land Narnia, het land achter de betoverde klerenkast. Ook dat is Nieuw Zeeland.

Ik werd opgehaald door een vrolijke jongeman die onze gids zou zijn deze ochtend. Met mij waren Irena, een Tsjechische, Stephanie, een Zwitserse, en John en Paula, twee Amerikanen. Samen hebben we met de gids een flinke hoeveelheid afgelachen, hetgeen ook wel mag zo in een internationaal gezelschap.

We bezochten vele plaatsen, waaronder Glenorchy en Paradise (ja, ik ben in Paradise geweest) en hebben tussendoor vele stops gemaakt op beroemde plekken. We hebben zelfs een van de beroemdheden ontmoet, alhoewel ik niet heel zeker weer waar in de films hij speelt. Misschien dat jij het raden kan? 


Persoonlijk vind ik het lastig om hem te plaatsen. Wat ik weet is dat hij bij de laatste aanval van de krijgers van de Rohan zit. Wist je trouwens dat bij de 1400 extra's voor deze scene een dikke zevenhonderd soldaten zat? Ze waren in de buurt gelegerd...

Na de 'morningtea' - heel belangrijk - zaten we in het bos waar Frode, Sam en de twee andere Hobbits wier namen mij nu ontschieten, zich verstoppen voor een ripjder van de Uruk'Hai. Ook kwamen we langs het huis van Beorn, de huidverwisselaar uit de Hobbit. Gaaf joh! Isengard kwam langs, evenals de bakens op de bergen... Ik zou dit voor geen goud in de wereld willen missen!

Na de lunch, toen ik weer terug was, ben ik gaan rondkijken in het dorpje Queenstown zelf. Een gaaf dorp, vol met jonge toeristen. Ik heb samen met twee Engelsen op een terrasje gezeten en wen genoten gedrieeën van het weer (25 graden) de zon en natuurlijk de omgeving.

Toen de beide meiden weg waren gegaan besloot ik met een tweede kopje thee heerlijk aan het strand nog een beetje te lezen. Mijn volgende afspraak was toch pas om kwart voor zes. Na nog een stuk over het schiereiland gelopen te hebben, nog een ijsje gehaald te hebben en nog wat rondgeneusd te hebben, was het al bijna zover. Wat me opviel was dat er nergens in de stad ook maar 'echte' Lord of the Rings- ringen te koop waren. Jammer...

Die avond zou ik met een stoomboot naar Walter Peak gaan, waar ik een barbeque had. Heerlijk gegeten en, toen we teruggingen, in de boot ook lekker wat gezongen. Er was een pianist die een boekje had met bijna vijftig meezingers die ook was uitgedeeld. Een leuke afsluiting van de avond. 
Nu ben ik dus weer op mijn hotelkamer, zijn mijn voeten vooral moe - wat wil je na zo'n twaalf kilometer op een dag te lopen - en mag ik morgen weer verder. Queenstown heb ik nu wel gezien. Morgen zien we wel weer!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten