zondag 8 december 2013

50 Books - Vraag 48

Nu het jaar op haar einde raakt, de dagen donkerder worden en het weer kouder wordt, naderen we ook meer en meer de laatste vraag van de #50-Books Challenge, de uitdaging van Petepel. Dit hele jaar kwamen er al 47 vragen langs op zijn site - mijn antwoorden staan overigens hier - en nu dus al vraag nummer 48. We vliegen er daadwerkelijk doorheen.

Hebben jullie nog boeken ergens opgeborgen in dozen? Zo ja, waarom?

Twee weken geleden ben ik met een doos in de handen naar mijn boekenkast gelopen. Ondertussen lagen er al een kleine veertig bovenop de andere boeken, iets waarvan ik eerder altijd gezegd had dat ik dit niet wilde. Ik wilde ze netjes hebben staan en dat was dat. Maar dan komt het moment dat de kast vol is en je een nieuw boek hebt. Waar laat je die dan?

Deze doos, ondertussen neergezet op de grond, heb ik gevuld met boeken die in mijn mening wel weer weg konden. Boeken waarvan je min of meer weet dat je deze niet meer in zult kijken en die dus zeker zullen verstoffen op je eigen planken. Eén voor één kwamen boeken terecht op verschillende stapels: de 'zeker weten dat ik deze boeken niet weg doe'-stapel, maar er kwam ook al een aardige hoop te liggen op de 'deze mogen eigenlijk toch wel weg'-stapel.

Toen eenmaal alles weer netjes in de kast gepakt was had ik een doos vol boeken. Daar zat van alles tussen. Sommigen heb ik weggegeven, sommigen heb ik geruild tegen iets anders en enkelen staan nu nog te wachten totdat ik een tripje maak naar de kringloop winkel. Die zullen hopelijk daar een leuk nieuw plekje vinden.

Maar dat zijn nog niet alle boeken. Ik heb, zoals Petepel ook al schreef, zelf ook nog wel meer boeken liggen op diverse plaatsen. Schoolboeken, kinderboeken van vroeger die ik toentertijd niet meer in de kast kon doen...

Eigenlijk allemaal kleine pareltjes. Deze hebben voor mij wel een waarde en dat is de reden dat ik ze nog niet weg heb gedaan. En mocht ik binnenkort verhuizen weet ik ook niet of deze weggaan. Misschien komen ze in een nieuwe (extra) boekenkast, maar voor hetzelfde geld kunnen ze ook dan alsnog weggaan... Daar moet ik dan maar eens over nadenken. Nu niet. Nu heb ik al een lijst met boeken weggedaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten