zaterdag 26 januari 2013

Op de beursvloer

Afgelopen week was de Nationale Onderwijs Tentoonstelling - kortweg de NOT. Samen met een goede vriend zou ik die gaan bezoeken, op zoek naar enkele leuke nieuwe lesideeën die ik binnenkort weer op verschillende scholen zou kunnen gebruiken. Tegelijkertijd zou ik ook weer even kunnen 'spieken' of er al een nieuwe versie van een o.a. door mij gemaakte methode was (hetgeen niet het geval was)

Na nogal enig gedoe om er te komen - de NS werkte niet bepaald mee - was ik er ongeveer anderhalf uur later dan verwacht maar dat kon de pret niet drukken: een goed boek en goede muziek zijn toch niet een reden om te klagen, laat staan dat je mij dat hoorde doen. Natuurlijk was ik lichtjes geërgerd, maar klagen?

Na een anderhalf uur rond te hebben gestruind op de vloer, kwamen we al gauw tot de conclusie dat er weinig innovatie was. Natuurlijk waren er enkele dingen nieuw, keken we enkele van die methodes in en spraken we met deze en gene over verschillende zaken, maar je merkt dat er weinig echt innovatief gewerkt wordt, althans, vanuit mijn optiek. Laat men maar horen als ik fout zit. In dit geval heb ik het zelfs graag fout.

Die avond at in in Utrecht - overheerlijke boerenkool overigens - en op de terugweg zat ik na te denken over verschillende onderwijsculturen. Het Finse model, het Singaporees rekenen, het Amerikaanse prestatiemodel... En de Nederlandse zesjescultuur die volgens mij ons land beheerst. En ja, ook al vind ik dat er door de regering teveel naar opbrengsten wordt gekeken en minder naar processen, toch hebben we in ons land meer dan genoeg te leren.
Hoe? Tja. Daar moet ik maar eens een boompje over opzetten.

Komende week begint een nieuwe cursus: Filosofie 101, het beginsel van de filosofie. Zes professoren uit de wereld (bijeengekomen op de universiteit van Edinburgh) zullen me dan zes weken laten nadenken. Heerlijk, daar kijk ik naar uit.

Het overzichtje:
Laatst geziene films: 21 Jump Street (2011) Les Miserablès (2012)
Laatst gekochte cd: Places I have Been - door Venke Knutson
Laatst gelezen boek: A Song of Fire and Ice - door George RR Martin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten