dinsdag 24 januari 2012

Smurf jij mee?

Vijftien jaar geleden was er een programma op de televisie waar ik bijna dagelijks naar keek. Ik denk - sterker nog: ik weet - dat de meesten van jullie dit programma ook wel kennen. Ik heb het natuurlijk over de Smurfen, dat rare blauwe volkje met de witte broek en muts. 
Als je het hebt over de Smurfen dan schieten - bij mij althans - direct een paar smurfjes in gedachten: Grote Smurf, Brilsmurf, Lolsmurf, Potige Smurf en Smurfin. En misschien bij jou wel weer anderen. Er zijn er immers een kleine vijftig bekend geworden door de stripalbums en de tv-serie. Ook heeft Vader Abraham een duit in het zakje gedaan, maar dat was weer andere koek.

Op de basisschool gebruikte ik het woord 'smurfen' dan ook vrij vaak. Het was / is namelijk al erg duidelijk wat je bedoeld als je een willekeurig werkwoord vervangt met smurfen. De mensen smurfen toch wel wat ik nu bedoel. En dat pakte ik dan ook goed aan.
Ik kan me nog herinneren dat ik eenmaal bij een werkblad waarbij we werkwoorden moesten vervoegen steeds de juiste vorm van het werkwoord smurfen zette, hetgeen me een vriendelijke reprimande opleverde met daarin het dringende verzoek de correcte werkwoorden te gebruiken. Dus niet: 'De jongen smurfte naar school,' maar de oorspronkelijke 'liep'. 

Het werkwoord smurfen is een werkwoord wat enerzijds geen enkele betekenis heeft, maar anderzijds juist wel alles betekent. 
Helaas wordt het werkwoord tegenwoordig bijna nooit meer gebruikt. Ik kom het bijna nergens meer tegen, terwijl het juist een bijzonder woord is. Niet alleen kun je deze uitstekend gebruiken bij werkwoord-kwesties,  tegelijkertijd is het altijd een correct woord als je de spelling van een werkwoord niet zeker weet. Smurfen is het makkelijkste werkwoord!

Jammer. Ook is smurfen het werkwoord-equivalent van het woord 'dinges', dat ook nog steeds gebruikt wordt. 'Weet je nog toen... dinges dat deed?' Je kunt het werkwoord vrij gemakkelijk gebruiken, als je even niet op het juiste woord kan komen: 'Ik heb de grond... gesmurft!' 
Er is nu in de Nederlandse taal geen ander woord meer voor, dus ik ben een grote voorstander om het woord Smurfen weer terug te zetten in de Nederlandse taal.

Wie smurft er mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten