zaterdag 12 maart 2011

The Music Within

Bericht 52

Al meerdere jaren koop ik bijna alle muziek die ik enigszins mooi vind. Dat is iets wat ik ook graag doe, want het downloaden van muziek is en blijft natuurlijk een niet fijne optie. Allereerst benadeel je de artiest of band ermee en daarnaast is het ook nog eens illegaal. Maar dat zal niet veel mensen tegenhouden. Daarom maar nu eens een stukje over muziek.

Regelmatig wordt me gevraagd of ik nog een goede band weet die anderen eigenlijk ook zouden moeten kennen. Nu is het makkelijk om te weten dat ik het meeste muziek-nieuws wel weet of in ieder geval in de gaten houd. Niet dat ik bladen lees of exact weet wanneer die artiest een nieuwe cd uitbrengt, maar ik weet wel wanneer er iets komt wat ik graag wil.
Om maar een paar voorbeelden te noemen: Op het moment dat Amy McDonald in Nederland bekend werd, had ik haar cd al uit Engeland laten komen. Twee maanden voordat Eliza Doolittle haar cd in Nederland lanceerde, was haar cd al te koop in Engeland. En - lang leve het internet - had ik deze dus ook al in huis.

Ik moet wel bekennen een aparte smaak voor muziek te hebben. Want het ene moment is dit countrymuziek, terwijl een andere keer punkrock of klassiek op het programma staat. Jazz, pop en folkmuziek met een variatie aan instrumenten komen langs. Banjomuziek is leuk, maar ook een doedelzak, viool of elektrische gitaar is welkom. Het ligt er net aan hoe ik me voel. Bij elke stemming is wel een muziekgenre te vinden.
Alles kan, alles mag en - het mooiste van dit alles - alles is te koop!
Nederlandstalige muziek ligt mij niet direct, de Engelse taal is meer aan mij besteed. Desalniettemin heb ook ik wel enkele Nederlandstalige artiesten in de kast staan. Of eigenlijk liggen, mijn collectie wordt groot.

Waren het vroeger vooral verzamelalbums die ik aanschafte, nu zijn het toch echt originele cd's. Eén artiest of band die de hele cd vult. Voordeel daarbij is dat je exact weet wie het zingt en speelt, nadeel is dat je vaak maar cd's van rond de dertien liedjes hebt.
Elk moment van de dag heb ik ook wel een liedje in mijn hoofd. Soms heb je een heel irritant liedje in je hoofd, maar dat is zo verholpen door even iets compleet anders op te zetten. Nederlandstalige muziek wring je uit je hoofd door een lekkere rockplaat terwijl Engelstalige nummers graag wat klassieke muziek zien komen om hen plaats te vervangen in je hoofd.

Ik heb de afgelopen weken ook meerdere cd's gekocht. Sommige om te proberen, sommige omdat ik ze geweldig vind en al hun werk verzamel. De muziekwinkel hier kent mij ook al goed. Ik kom wekelijks langs en koop meestal wel enkele cd's. Vaak ook op aanraden van hen. Dan komt er één naar me toe en zegt: 'Heb je deze al eens gehoord?' Ik luister even en schaf dan vaak de muziek aan. We snappen elkaar. Andersom geldt dit ook. Ook ik loop soms naar hen met de opmerking of ze dit al wel eens gehoord hebben. Via het internet haal ik wel eens wat muziek uit Amerika, Engeland of Frankrijk. Alles kan tegenwoordig.

Mijn laatst aangeschafte cd's zijn:
- Goodbye Lullaby van Avril Lavigne
- Going Out in Style van Dropkick Murphys
- Seasons of My Soul van Rumer
- Selah Sue van Selah Sue
- Celia Trigger van Marike Jager

Mochten jullie nog een muziektip willen hebben of mij een tip willen geven: laat het weten! Ik sta altijd open voor een vraag of opmerking!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten