zondag 10 februari 2013

De wereld van het heden

Vandaag de dag zijn delen van het land bezaait met een koude, witte substantie die sneeuw wordt genoemd. Aan de ene kant is het heerlijk om dit te zien en het levert geweldig mooie plaatjes op, maar er is een keerzijde van die medaille. Een vrij grote keerzijde zelfs.

Want naast de kou, ijzige winden en overlast bemerk ik iets wat waarschijnlijk velen met mij merken: traagheid!

Elke dag dat ik aan het werk ben - hetgeen de afgelopen week vijf werkdagen was - begint het gedoe al voordat ik in mijn auto kan wegrijden. Ik mag eerst mijn ruiten krabben - hetgeen overigens niet heel erg is, want zodra ik dan wel mijn auto in ga is het in ieder geval een stuk warmer.
Daarna begint de verschrikkelijke tocht over de wegen, weliswaar schoon en goed berijdbaar, ik zeur niet, waar de mensen de gemiddelde snelheid tackelen door er minstens vijftig kilometer per uur onder te gaan zitten.

Ik rijd over diezelfde wegen, mezelf ondertussen op te eten omdat ze zo langzaam rijden. Op de snelweg, zeker met de sneeuw op de velden rondom de weg, snap ik best dat je geen honderdtwintig kilometer per uur durft of wilt halen. Maar dat je dan en masse zeventig gaat rijden...
Afgelopen donderdag had ik een man (of vrouw) voor me rijden die het in zijn (of haar) hoofd haalde om een vrachtwagen in te halen. Met zeventig kilometer per uur! De vrachtwagen reed zelf gewoon zelfs zeker tien km/u harder. De mensen lijken wel debiel te worden door dit weer.

Nadat ik na enkele minuten - gevoelsmatig wel enkele uren - achter de bestuurder had gezeten, zoefde ik er ook met 120 km/u langs. En met mij vele auto's die achter mij zaten.

Geloof me: als het ander weer is ben ik zelf ook alerter, zeker in het weer. Maar om nu belachelijk te doen... Blijf gewoon op die rechterrijstrook als je bang bent!

Tegelijkertijd mocht ik ook weer een avondje treinen. Nu heb ik geen vertraging gehad, de treinen reden gewoon op tijd en door (alhoewel ik wel de trein miste, maar dat kan ik mijzelf meer aanrekenen dan de NS) Toch kreeg ik woensdagavond al een bericht van de spoorwegen dat ze donderdag, omdat er kans was op sneeuw, met het aangepaste rooster gingen rijden.
De kans op sneeuw past dus de dienstregeling aan! Wat is het volgende? Omdat de zon schijnt rijden er meer treinen naar het zuiden? Het regent, dus wel halveren de treinen?

Zucht. Er is genoeg over het vervoer, waar dan ook, op te merken. Maar laten we het maar door de vingers glippen. Net als dat Belgische jochie dat vanwege zijn slechte rapport stiekem het vliegtuig pakte naar Spanje. Ik wou dat ik dat gedaan had...

Laatst gelezen boek: Les Misérables van Victor Hugo
Laatst gekochte CD: RED van Taylor Swift
Laatst geziene films: nvt (tijd is er niet in overschot) ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten