donderdag 30 augustus 2012

The Warriors of Xi'an


China, dag 11,
Woensdag.

Vanochtend ging om half zeven al de wekker om de dag te beginnen. Echter, voordat ik over vandaag begin, even een korte aanvulling op gisteren. De meesten van jullie zullen de titel van het verhaal misschien niet gesnapt hebben, dus vandaar maar kort en vooral snel een uitleg.

Gisteren, in de bus, kregen we van de lokale gids die met ons mee gereden heeft, een korte uitleg over het educatie systeem en de godsdiensten die hier in China te vinden zijn. 
Over het schoolsysteem kan ik duidelijk zijn: hoe beter je je best doet, hoe hoger je eindigt. Op je zesde of zevende ga je naar de elementary school, zes jaar, met een nationaal examen. Vervolgens komt de junior college, drie jaar, met ook een nationaal examen. Daarna mag je van school, je verplichte negen jaar heb je er dan op. Als je wilt kan je nog naar senior college en vervolgens naar de universiteit of eerder al naar een vakschool. Alle scholen worden afgesloten met een nationaal examen. Vooraf heb je de gelegenheid om naar een kleuterschool te gaan (eventueel vanaf je tweede al) maar dat moet je zelf betalen.

Over de godsdiensten ben ik nog sneller: ze kennen de Islam, Confucianisme en het Taoïsme. Over die laatste kwam de naam van de titel: go with the flow. Tot zover gisteren.

Na het ontbijt zijn de de bus in gestapt en reden we naar een fabriekje op ongeveer vijftig kilometer van Xi'an. Daar zagen we hoe terracotta vroeger gemaakt werd en dus ook hoe de soldaten gemaakt waren. Dan doen ze met een mal voor de benen tot de onderbuik, een mal voor het hoofd en de rest wordt er met stroken omheen gelegd. Erg bijzonder.

Daarna zijn we naar de vindplaatsen van het terracotta leger gegaan. Dat was zoals de Chinezen bijna alles doen: groots. Een enorme hangar-achtige structuur lag over de eerste vindplaats waar ze de eerste soldaten gevonden hebben. En veel dat het er zijn!
Ook de tweede vindplaats, oftewel put, en de derde waren open voor publiek, waar we dus ook allemaal geweest waren.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het allemaal erg mooi vond, maar als je het eenmaal gezien hebt, is het ook wel gedaan. Ook het museum aldaar is bezocht, en rond drieën vertrok ik ook weer. Ik ben de muur van Xi'an nog opgeweest en daarna naar het hotel gegaan.

Daar ben ik naar de supermarkt gelopen, heb wat broodjes en drinken gekocht aangezien ik morgen met de nachttrein van deze plek naar Nanjing ga. De trein vertrekt rond vijven en komt ook rond zessen 's ochtends aan. Het diner moet ik dus zelf even regelen. Wel weet ik dat ik in Nanjing direct het hotel in kan om daar wat te eten en nog even een uiltje te knappen, aangezien we rond twaalven pas vertrekken. 

Na het eten ben ik een tour van de stad bij nacht gaan maken. Een geweldige atmosfeer die ook super gezellig is. Meerdere beelden waren verlicht en ook bomen zaten vol lichtjes. Maar het mooiste van alles was wel de muzikale waterfonteinen. Een half uur durende show vol licht, geluid en water bij het plein. De grootste Aziatische waterfontein was dat met een fontein die wel 74 meter hoog spoot. Geweldig. Ten slotte zijn we nog naar de Zuidpoort gegaan. Een mooie plek om even te kijken naar deze ommuurde stad.
Wederom waren daar erg veel Chinezen die, bij gebrek aan een eigen tuin, de publieke pleinen en parken gebruiken om samen te komen in deze warme, zwoele avonden. Ze dansen, zingen en vliegeren er op los. 

Morgen zal niet direct de blog volgen, aangezien ik met de nachttrein reis. Wel ga ik morgen meerdere dingen bezoeken, maar daarover dus later meer.

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten