zaterdag 18 augustus 2012

The China Chapter (preview)

Komende zondag vertrek ik. Speciaal daarom nu even een blog met even wat meer info. Dan weten jullie alles iets beter en kan ik alles voor mezelf ook nog even op een rijtje zetten. Win-win dus.

Eerst iets over de reis, daarna de bijkomstigheden.

Zondagmiddag om iets over twee vertrekt mijn vliegtuig naar het verre oosten. Maandagochtend hoop ik, om negen uur plaatselijke tijd, te landen in Hong Kong om vandaar verder te vliegen naar Beijing waar de reis zal starten. Diezelfde dag zal ik nog een beetje bijkomen van de vlucht om de dag later echt te beginnen.

Dinsdag, woensdag en donderdag ben ik in Beijing en zal me verbazen in de Verboden Stad, verwonderen op de Chinese muur en tanks stoppen op het Plein van de Hemelse Vrede. Alhoewel... als er een tank daar is. Mocht dat het geval zijn komt er zeker weten een foto. Zolang 'ie maar niet doorrijdt.

Vrijdag ga ik per trein naar Datong. Daar ga ik o.a. de Yunganggrotten bekijken en zaterdag het hangende klooster van Xuankongsi bezoeken. Een mooi klooster, hangend aan steile kliffen. Later die dag vertrek ik nog naar Taiyuan.

Zondag wordt ik wakker in Taiyuan, bezoek ik de Jinci tempel uit de Song-dyanastie (rond 1000 n.Chr.) en reis ik door naar Pingyao. Daar verblijf ik twee nachten om volledig de stad in me op te kunnen nemen. Het is namelijk een cultureel erfgoed (UNESCO) en - als mogelijk - fiets ik een rondje op de stadsmuur die de gehele stad ommuurt.

Dinsdagochtend ga ik per bus in de richting van Xi'an, waar ik 's avonds aan hoop te komen. Woensdag bezoek ik daar de grotten met de meer dan 7000 terracotta-soldaten die daar staan. Toen het Drents Museum daar een expositie aan had gewijd was het al mooi, nu wordt het groter dan groot.
Donderdag bezoek ik nog o.a. de Grote Gans Pagode. Later die avond ga ik per nachttrein naar Nanjing.

Vrijdag steek ik per brug de Yangtze-rivier over. Dat lijkt misschien niet zo bijzonder, maar grote rivieren in de wereld wil ik graag per brug - liefst lopend - over. Zeker als de bruggen in veel films te zien zijn.
Ook bezoek ik de Confucius Tempel.

Zaterdag ben ik onderweg naar Suzhou waar ik later die dag hoop te zijn. Suzhou heet ook wel het Venetië van China. Ik ben benieuwd.
Zondag verder naar Shanghai, waar ik tot en met dinsdag ben. In de grote metropool ga ik eens goed rondkijken. De Jade-Boeddhatempel schijnt iets moois te zijn.

Dinsdag vlieg ik naar Guilin. Daar ga ik woensdag de rivier de Li voor een deel afvaren. Daar zijn zoveel mooie doorkijkjes dat ik het met eigen ogen gezien moet hebben - aldus een reisgids. Ik zal het zien!
Donderdag ga ik naar de berg Yaoshan (onderdeel van vele verhalen uit China) en de grotten die daaronder te zien zijn. Die hebben mooie namen als het Kristallen Paleis, Reusachtige Leeuw en het Maagdenwoud.
Die avond ga ik per nachttrein naar Guangzhou.

Vrijdagochtend, gearriveerd in Guangzhou - ook bekend als Kanton - ga ik de Sun Yat Sen Memorial Hall bezoeken. De wat? Ja, de grootvader van de revolutie, de vader van China en de eerste president van het land. Later die avond ga ik per boot naar Hong Kong.

Zaterdag wordt een lange dag. Eerst Hong Kong helemaal doorkruisen met een stadstour en 's nachts met het vliegtuig weer terug naar Nederland.
Zondag hoop ik rond half zeven - lokale tijd - weer in Nederland aan te komen. Dan is de gehele reis ook afgelopen. Drie weken onderweg... Ik heb er nu al zin in.

---

Na het bekijken van de reis nu ook even wat logische dingen. Allereerst hoop ik, net als in India, Canada en in de Verenigde Staten van Amerika elke dag een blog te plaatsen met mijn belevenissen. Dat houdt echter wel in dat ik afhankelijk ben van de plaatsen waar ik overnacht. Als er geen wifi is ben ik - zogezegd - hulpeloos. Ik weet niet of ik overdag tijd heb om een internetcafe op te zoeken. Toch hoop ik 's avonds op mijn iPad een verhaal te schrijven die - al dan niet direct - op deze pagina zal verschijnen. Misschien soms dus meer op één dag. Overleven jullie dat wel? ;)

Ook schrijf ik wederom op mijn iPad, waardoor spelfouten mogelijk sneller ontstaan. Ik lees namelijk niet alles na. Ook heb ik de spellingscorrectie uitgezet, omdat deze mijn woorden steeds veranderde in woorden die het zelf wilde. Ook type ik weer op de iPad (niet op het gekochte toetsenbordje wat prut is)

Dit keer heb ik een hulpstukje voor de iPad mee, waardoor ik foto's zou kunnen bijvoegen vanaf mijn camera. Dat maakt de blog nog leuker. Ik weet niet zeker of er elke keer een foto bij zit, maar achteraf komen er zeker weer foto's, ook via Facebook. (na even geprutst te hebben is het via facebook uploaden van foto's veel sneller. Vandaar ook een link aan de rechterkant van deze pagina: Foto's China)

Nu we het toch daarover hebben: Mijn blog gaat automatisch naar enkele site's, maar ik moet zelf nog de link naar facebook en twitter overhevelen. Dat kost tijd, die ik soms heb, maar misschien ook niet. Misschien dat je zelf de pagina ook maar in de gaten moet houden. Bookmark deze, dan heb je het altijd paraat.

Tenslotte zijn reacties erg leuk ;) Dat hoeft niet direct, maar ze zijn altijd welkom.

Nog één dagje...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten