zondag 20 december 2015

#Boekperweek 25

Het jaar vliegt voorbij en daarmee dus ook de blogs. Vandaag deel 25, over boek 49 en 50 en volgende week het laatste deel van de serie. Afgelopen vrijdag is ook mijn kerstvakantie begonnen: een periode waarin ik lekker kan uitrusten, mag genieten met vrienden en familie en vanzelfsprekend ook tijd heb om weer wat boeken te lezen. Gisteren ben ik al begonnen met één boek - een Sinterklaascadeautje, - en ik moet bekennen dat het heerlijk was om het boek weer eens te lezen. Wat een fijn verhaal.

Alice's Adventures in Wonderland
Lewis Caroll

Deze luxe versie van het boek - leren kaft, geïllustreerd - begint met het bijzondere verhaal van Alice. Ook al las ik dit boek voor het eerst in de brugklas, toch nam de magie van het boek me evenzeer mee als dat het ook zaterdag gebeurde.

Ik neem aan dat het grootste deel van het verhaal wel bekend is: Alice volgt een konijn en verdwijnt zo door het hol in Wonderland. Het konijn, de rups, de kat... allemaal mooi geschreven personages die bijdragen aan de kracht van het verhaal.
Wat wel grappig is om op te merken - lang leve de lerares Nederlands die me dit vertelde - is dat Lewis Caroll de draak steekt met al de moralistische verhalen die er op dat moment zijn. Dit verhaal is meer een filosofisch verhaal over de zin - en onzin - van het leven.

Dit boek brengt altijd weer een glimlach op mijn gezicht. En met deze versie van het boek - waar ook allerlei andere verhalen van in staan -wordt het alleen maar leuker!

Swords of Destiny
Andrzej Sapkowski

Eerder meldde ik al dat ik de boeken over Witcher Gerald of Rivia las om in de stemming te komen voor het spel, waarbij het derde deel dit jaar uitkwam. Ook vandaag de dag ben ik nog bezig in een vijfde boek met verhalen over hem, om meer te weten te komen over de achtergrond en vooral de reden waarom hij is zoals hij is.

Dit boek bevat weer meerdere verhalen over Gerald, Dandelion en anderen, waaronder bijvoorbeeld het verhaal hoe Gerald en Dudu elkaar leren kennen.

Wederom goed beschreven en neemt me mee naar de wereld waarin het goed en het kwaad soms moeilijk te onderscheiden zijn. Want is de tempelwacht nu goed of kwaad? En wie zijn de echte monsters? Zijn het zij die de draak willen doden of is het de draak zelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten