zondag 7 april 2013

50 Books - Vraag 13

Bij dezen de dertiende vraag uit de reeks van Petepel. Bij de labels hiernaast - aan de rechterbovenzijde van de pagina - kan je op 50Books klikken en dan krijg je de eerdere pagina's ook te zien.

In hoeverre mag je rekening houden met de persoon van de auteur bij het lezen van zijn/haar fictie?

Ik heb eigenlijk nog nooit stil gestaan bij deze vraag. Ik zie de auteur van het boek namelijk geheel los van het schrijfsel. Zijn er werkelijk mensen die zo een boek lezen? Denkend dat de schrijver ook werkelijk alles daadwerkelijk heeft meegemaakt? Want dan mogen we het genre toch ook aanpassen van fictie in non-fictie?

Nu ik er over nadenk is dit niet helemaal waar. Het deel van de schrijver en het verhaal los van elkaar zien, dan welteverstaan. Ik kijk regelmatig vrije schrijfsels van leerlingen na waarbij ik echt wel weet wie het geschreven heb. Maar dat is wel met een geheel andere bril: ik let op hoe ver de leerling is qua niveau en beoordeel dusdanig.

Ik heb best enkele schrijvers gesproken, maar ik heb, werkelijk waar, nog nooit me afgevraagd welk deel verzonnen is en wat eventueel waargebeurd is. Mis ik nu een deel van het leesplezier of kan ik gewoon doorgaan met het simpel lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten