zaterdag 12 november 2011

Hoe GEK is Nederland?

Omdat we in het nieuws de afgelopen dagen en weken vooral veel 'kleine' berichten horen die opgeblazen worden tot olifant-achtige proporties, voel ik me geroepen om het één en ander te nuanceren. Want laten we eerlijk zijn: Mauro, de terugkeer van de gulden en een leerkracht in de gevangenis... Het moet niet veel gekker worden. Laten we ze even bij langs gaan.

De terugkeer van de gulden
of in het Engels: The Return of the Guilder
De PVV onderzoekt op het moment of we - gezien de huidige situatie met de euro - terug kunnen gaan naar de oude vertrouwde gulden. Het schijnt dat 64% van de eigen aanhang daar wel achter staat. Mag ik daaruit concluderen dat de overige 36% een opleiding heeft gevolgd, of op z'n minst een jaartje economie op school heeft gehad?
Op een moment dat we massaal aan het bezuinigen zijn vanwege de globale economische crisis - geloof niet dat het enkel Europa is, want in Amerika zit ook iedereen aan de grond - wil de PVV geld uitgeven om te gaan kijken hoe duur de terugkeer is. Ook zonder geld te verbruiken kan ik al gaan zeggen dat het immens veel geld kost! Denk alleen maar aan alle parkeerautomaten die weer teruggezet moeten worden naar de gulden. Daar staan er wel zo'n 50.000 van in Nederland, totale kosten ongeveer een miljard euro.
De achterban van de Partij, die naar eigen zeggen voor Vrede en Veiligheid is, hoopt dat we voor elke euro weer 2,20371 gulden terug krijgen. Dat kan best geregeld worden, maar let wel op dat een brood dan direct geen euro meer is, ook geen 2,20 maar ongeveer 3 guldens! Alles gaat duurder worden en, mark my words, we zullen binnen 2 jaar zelf failliet zijn! Onnozele halzen daar binnen de PVV. Je mag toch wat meer verwachten van een volksvertegenwoordiging.

Oké, ik geef toe, geld uitgeven om een land als Griekenland te helpen is ook niet bij mij favoriet. Ikzelf ben er een tegenstander van. Verstoot ze uit de euro en desnoods ook Italië als dat zover komt. Laten we een sterke euro maken met Duitsland, België, Luxemburg en Finland. Natuurlijk helpen we de andere landen wel, maar toelaten tot de euro is een stap die ze dan weer moeten verdienen!


De 'welles/nietes' uitzet van Mauro
of in het Engels: Would he stay or would he go!
Mauro, een naam die mogelijk wel verkozen kan worden tot woord van het jaar gezien de enorme hype die erover ontstond. Ik 'Mauro' het, oftewel ik zeg het, maar doe het lekker toch niet.
Het CDA heeft er een compleet partijcongres aan gewijd. Mag hij blijven, moet hij gaan? 'Regels zijn regels', zegt de één, terwijl een ander juist regels wil negeren voor deze zaak. Maar is dan niet het hek van de dam? Er zijn naast Mauro nog een 74 andere AMA's, alleenstaande minderjarige asielzoekers. Mogen die dan ook blijven? En als we dan bezig zijn, hoe zit het dan met mensen die naar hun land van oorsprong terug worden gezet terwijl ze daar zeker en vast (goed gebruik van Belgisch spreekwoord) in de cel belandden of nog erger? Wanneer is een regel een regel en wanneer mag deze gebroken worden?
Mauro zelf wist dat hij terug moet. Met een team van spindoctors betrad hij de publiciteit, wetend dat hij een massaal debat zou ontketenen. En de partijen grepen het aan om onze aandacht weg te trekken van de enorme geldsluizen die open gingen voor Griekenland.

Mijn eigen mening is misschien cru, maar ik vind dat regels toch echt regels zijn. Hij wist zijn lot, probeerde het aan te vechten en misschien wint hij het wel, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik, als ik drie kilometer per uur te hard rijd, een bekeuring krijg. Daar kan ik dan ook niet onderuit. Regels zijn regels.


Leerkracht in Cel: verlaatte 1april-grap?
Woensdagmiddag is een adjunct-directeur opgepakt omdat hij een leerling de klas had uitgezet. Hij was beland in een vechtpartij (die hij al dan niet gestart was) en nadat de leerkracht de twee jongens uit elkaar had gehaald en beide vroeg om de klas te verlaten wilde hij niet weg. De leerkracht riep de adjunct erbij, die, ook nadat hij het meerdere malen gevraagd had, hem bij zijn bovenarmen pakte en meenam de klas uit.
De jongen vertelde het zijn vader, die belde de politie en zij deden wat ze doen bij alle mishandelingszaken: met groot materiaal uitrukken en de schuldige oppakken. Geboeid werd de adjunct-directeur de politiewagen ingezet en zat 3,5 uur vast in de cel.
Niemand die dit voor mij kan goedpraten. Absoluut niet. Als je het wilt proberen, veel plezier. Maar ik verzeker je dat als dit de standaard wordt, dat geen enkele leerkracht meer iets wil doen. Massale uitloop uit het onderwijs. Als je wordt aangeklaagd als je een leerling straf wil geven...

Trouwens: mag het andersom ook? Iemand door de politie laten oppakken omdat ze je trappen? Ik heb enkele leerlingen gehad die me gewoon tegen de schenen trapten...




Nederland is gek geworden. Ik ben er van overtuigd. Zijn er nog mensen die enigszins hun verstand kunnen bewaren voor de zaken die er wel toe doen? Die wel belangrijk zijn?
Gelukkig weet ik dat er met mij mensen zijn die de val van Nederland zien aankomen. Samen kunnen we het stoppen! Geef geen aandacht aan onnozele zaken! Pak de belangrijkste zaken vast en laat niet los. Houd je oog op het belangrijkste wat er is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten