maandag 8 augustus 2011

Levenslessen

Het gebeurt niet vaak dat ik plotseling inspiratie krijg om een gedicht te schrijven, laat staan dat ik ze ook op papier zet. Gedachtespinsels vliegen contant door mijn hoofd, maar dit weekend kreeg ik er enkele te pakken.
Het is geen meesterwerk, er kan nog flink aan worden geschaafd, maar het is weer eens iets anders dan dat ik de afgelopen jaren schreef.


Levenslessen

Het leven dat we leven,
en de dood die op ons wacht:
het lijkt allemaal maar voor even,
dus neem het volgende in acht:

Droom je dromen, maak ze waar,
wees vrolijk, blij en raak elkaar.
Geen verdriet en kwijt je zorgen,
leef vandaag en niet al morgen.

Je verleden, denk er niet aan,
wat gebeurd is, is gedaan.
De toekomst ligt zo ver van ons af,
de mogelijkheden zijn als het kaf:
alle kanten waait het op
niemand weet waar het stopt.

Doe wat je wilt, wil wat je doet.
Maar één ding: doe het wel goed!
Geen halfvol glas, niet half leeg
breng ook wat bij anderen teweeg.

Vrolijkheid, vriendelijkheid en plezier
glimlachen, dat doen we hier.
Kijk je ogen uit naar de natuur,
deze verandert ook ieder uur.

Wat je ook doet, veel plezier
Maak wat van je leven hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten