woensdag 29 december 2010

The Dusk of 2010

Blog 35.

Gisteren zette ik iets neer over 'Twilight', het startgedeelte van de schemering. Na een tijdje in de schemering gezeten te hebben begint het echt donker te worden. Dat heet, in het Engels weliswaar, 'Dusk'. De zogenaamde start van de nacht. Het laatste restje licht wordt genomen en de duisternis valt compleet in.

Op dat moment van het jaar zijn we nu dus. Nog twee dagen en dan is het gehele jaar 2010 achter ons. Een nieuw decennium breekt aan. Nieuwe dingen starten, oude dingen vervallen of lopen door... Er is zoveel te zeggen over 2010.

Gisteren had ik het kort over het maken van lijstjes. Vandaag ga ik het hebben over voornemens. Een nieuw jaar breekt aan, nieuwe voornemens worden gemaakt. De één spreekt over persoonlijke doelen, de ander over doelen in de carrière. Hoe dan ook: er wordt vooruit gekeken.

Even een weetje tussendoor. 54% van alle Nederlanders maakt voornemens. Afvallen, meer sporten, stoppen met roken... Dat zijn maar enkele veel gebruikte voorbeelden die - niet geheel toevallig - in de topdrie staan van meest gebruikte goede voornemens. Maar weer je ook dat er maar 12% van alle goede voornemens gehaald worden?

Dat is ook de reden dat ik geen voornemens maak. Ik maak geen concrete afspraken waarvan ik niet zeker weet of ik ze kan halen. Daarom doe ik de dingen op mijn manier. En dat is bijvoorbeeld dit:

In 2011...

  • blijf ik regelmatig bloggen
  • doe ik de dingen op mijn manier
  • blijf ik op zoek naar vast werk
  • ga ik mogelijk weer studeren
  • onderneem ik meer dingen

Lekker concreet, nietwaar? Natuurlijk, het concrete deel moet je er niet in zetten. Op de opleiding leerde ik dat ik zoveel mogelijk doelen SMART moet formuleren. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. En dat doe ik nu dus niet. Waarom niet? Simpel!

Ik ga mezelf niet vastleggen op doelen waar ik dus niet zeker weet of ik ze halen kan. Jij wel?

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2011?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten