zondag 22 februari 2015

En de Oscar gaat naar...

Vanavond worden in Los Angeles de belangrijkste jaarlijkse filmprijzen weer uitgereikt. De Oscars zijn jaarlijks weer een groot feest in Hollywood en worden al uitgereikt sinds 1929. Elk jaar weer zijn de 'beste' films genomineerd in verschillende categorieën, een dertigtal in totaal. Veel daarvan zijn niet zo bekend, maar de belangrijkste kent iedereen: de Oscar voor beste film.

De afgelopen vijf jaar heb ik zelf al voorspellingen gedaan op basis van mijn eigen favorieten. Niet dat ik alle films gezien heb, maar op basis van trailers kom je ook al op een oordeel. Meer en meer kom ik tot de winnaars. Niet dat ik ook maar enige manier heb om de winnaars te beïnvloeden, maar het is wel leuk. Afgelopen jaar had ik negen van de tien goed geraden. Dit jaar?

Morgen zal ik de blog updaten zodat de winnaars er ook bij staan.
Bij dezen mijn voorspellingen:

Beste Film
De genomineerden zijn 'American Sniper', 'The Imitation Game', 'Selma', 'Birdman', 'Boyhood', 'Whiplash' en 'The Grand Budapest Hotel'. Kijkend naar de films denk ik dat het een nek aan nek race gaat worden tussen Boyhood en Birdman. De andere films zijn wel goed, maar ik vermoed dat Boyhood de winnaar gaat worden.

Beste Regisseur
Bij dezen zijn wederom 'The Imitation Game' (Tyldum), 'Birdman'(Iñárritu), 'Boyhood' (Linklater) en 'The Grand Budapest Hotel' (Anderson) genomineerd. Daarnaast is ook 'Foxcatcher' (Miller) één van de genomineerden. Ik vermoed in deze categorie de naam Alejandro Iñárritu (Birdman) te horen vallen.

Beste Mannelijke Hoofdrol
De vijf genomineerden hebben allemaal een grote kans om te winnen. Toch zal het, als het aan mij ligt, een strijd zijn tussen Eddie Redmayne en Michael Keaton. Eerstgenoemde speelt Stephen Hawking in 'The Theory of Everything' en de laatste speelt Riggan in 'Birdman'. Mijn keuze valt op Michael Keaton, maar het zal me niets verbazen als Eddie de winst toch pakt. Keuzes...

Beste Vrouwelijke Hoofdrol
Zonder twijfel zal Julianne Moore de winnares worden voor haar rol in de film 'Still Alice'. Mairon Cotillard, Reese Witherspoon, Felicity Jones en Rosamund Pike hebben hier het nakijken.

Beste Mannelijke Bijrol
Ook hier heb ik weinig twijfel. Begrijp me goed, al de genomineerden zijn goed gekozen, maar J.K. Simmons zal in mijn ogen de Oscar pakken voor zijn rol in 'Whiplash'. Mark Ruffalo, Robert Duvall, Ethan Hawke en Edward Norton hebben hier het nakijken. Of zal laatstgenoemde toch met de eer strijken?

Beste Vrouwelijke Bijrol
Patricia Arquette wint. Haar rol in 'Birdman' sleept voor haar de Oscar naar binnen. Emma Stone, Laura Dern, Meryl Streep en Keira Knightley zullen dat ook al wel denken, vermoed ik.

Beste Originele / Bewerkte Script
Grand Budapest Hotel en The Imitation Game.

Beste Animatiefilm
Er ging een schik door de filmwereld toen de film 'Lego Movie' geen nominatie kreeg in deze categorie. Ze hebben enkel een nominatie voor het liedje 'Everything is Awesome', en mogelijk winnen ze die op basis van de gunfactor. Nu zijn er vijf animatiefilms genomineerd waarbij alles mogelijk is: er is geen duidelijke favoriet. Dat is ook logisch, want de meesten zijn vrij onbekend: 'Big Hero 6', 'The Boxtrolls', 'Song of the Sea', 'The Tale of Princess Kaguya' en 'How to Train your Dragon 2' zijn genomineerd. Ik heb net 'iene, miene, mutten' gedaan en de laatste van de rij kwam er uit als winnaar.

Beste Buitenlandse Film
De vijf genomineerden komen uit Rusland, Estland, Argentinië, Polen en Mauritanië. Mijn keus is gevallen op de Poolse film 'Ida'. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten