zondag 15 februari 2015

#BoekPerWeek 3

En we gaan verder: boek 5 en 6.

The Blood of Olympus
Rick Riordan

Daar waar ik enkele weken geleden nog schreef dat het laatste boek nog binnen moest komen, heb ik het afgelopen week met een zucht naast me neergelegd om te bedenken wat ik nu moet lezen. Het verhaal is afgelopen, de avonturen van Percy, Jason, Piper, Annabeth, Leo, Frank, Hazel en Nico zijn nu echt afgelopen. Of althans, zo lijkt het.

Even terugkomen in het verhaal: De aardgodin Gaia staat op het punt van ontwaken. Zij wil de gehele aarde min of meer verwoesten, al belooft ze eenieder die haar helpt heerschappij op zijn of haar stukje land. Eén van de goden die daarvoor valt is Kymopoleia, de (geheel onterecht onbekende) godin van de zeestormen. Gelukkig weten de opvarenden van de Argo II haar om te praten.
Verder is er de aankomende strijd tussen het Griekse kamp en de Romeinse legioenen. Octavianus heeft hulp ingeroepen van vele 'vreemde' bondgenoten, maar of zij ook echt hem helpen of een ander doel hebben...
En zullen Reyna, Nico en coach Hedge op tijd aankomen met het standbeeld van Athene om deze als vredesoffer in te zetten? Zullen de zeven helden Gaia kunnen verslaan en, misschien nog wel meer prangend: zullen de goden nog te hulp schieten?

In het laatste en afsluitende boek van de 'Heroes of Olympus' krijg je op al deze vragen een antwoord. En, om maar direct mijn mening er gratis en voor niets bij te geven, dat gebeurt op een manier waarvan ik versteld stond. Rick Riordan maakt het alsof de goden op dit moment nog steeds zouden kunnen leven, zonder dat wij er weet van zouden hebben.


Paper Towns
John Green

Na het overweldigende succes dat het boek en de film van één van John Greens latere boeken zo'n succes bleek (The Fault in our Stars) ben ik nog maar eens teruggegaan naar één van zijn andere boeken die ik min of meer gratis in Singapore heb gekregen. Ook Paper Towns is een boek dat ik in één ruk heb uitgelezen. Niet eventjes een hoofdstukje en daarna iets anders, maar volgens mij heb ik er twee keer een paar uur voor gezeten. Ik zeg twee keer, want het tijdens het tussen moment moest ik toch echt aan het werk en slapen leek me ook wel goed.

Paper Towns vertelt het verhaal van Quentin die op zoek gaat naar zijn vermiste / weggelopen buurmeisje (Margo Roth Spiegelman) op wie hij verliefd is. Nadat hij er achter komt dat ze vaker is weggegaan maar dat ze altijd aanwijzingen achterlaat, begint de speurtocht. Hij wordt daarbij geholpen door Marcus (Radar), Ben en Lacey. Wat volgt is een boeiend verhaal over de tocht, maar ook over het leven zelf.
Want wil Margo wel gevonden worden?

Een goed boek dat naar alle waarschijnlijkheid dit jaar het grote scherm nog wel gaat vinden. En John Green? Hij blijft gewoon zichzelf, en dat is ook wel fijn om te zien van een meervoudig award-winnend auteur die zijn tweede boek verfilmd ziet worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten