zondag 6 oktober 2013

50 Books - Vraag 39

In een wereld die niet stilstaat, gaat ook Petepel door met de uitdaging van #50Books - deze week komt de negenendertigste vraag aan bod. Eerdere vragen kan je teruglezen op de website van Petepel en mijn eerdere antwoorden kan je - logischerwijs - terugvinden op mijn blag. Vandaag dus vraag 39.

Ga je door het lezen van literatuur de wereld beter begrijpen?

Deze vraag is weer een pittige. In de blog van Petepel wordt gerefereerd aan een artikel uit science, een blad dat toch wel de wetenschappelijke kant benaderd om vraagstukken te beantwoorden. En dat dus nu uit een onderzoek naar voren komt dat met het lezen van literatuur je ToM score verbeterd wordt, dat is dus toch wel enigszins te geloven, gezien de respectabele aard van het blad.

Toch weet ik niet helemaal zeker in hoeverre je door literatuur de wereld direct beter leert begrijpen. Veel van de literatuur is lichtelijk ouderwets en geschreven in een compleet andere tijd. Neem bijvoorbeeld een literair hoogstandje van vroeger: Max Havelaar van Multatuli. Dat boek heb ik moeten lezen en ik kwam er daadwerkelijk niet doorheen. Gortdroog, ik snapte er maar niets van en was maar wat blij dat we een uittreksel mochten gebruiken in plaats van zelf de samenvatting te maken.

Toch zijn er ook hedendaagse literaire hoogstandjes. Toch zijn deze voor mij niet altijd even leuk. En zorgen deze dan wel voor een goede weet van de wereld om je heen? De Eetclub van Saskia Noort bijvoorbeeld. Dat iedereen geheimen met zich meedraagt dat snappen we. Maar moord? En in hoeverre wordt dit dan gerechtvaardigd?

Ik denk dat door lezen - en dan niet alleen literair, maar van alles wat - je wereld hoe dan ook vergroot wordt. Niet alleen door hoogstaande boeken te lezen, maar door overal aan te proeven. Vind je eigen smaak in boeken, experimenteer met andere genres maar bovenal: LEES.
Daardoor leer je de wereld te begrijpen.
En door gewoon te leven natuurlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten