zaterdag 10 januari 2015

Review: Marco Polo

Afgelopen week heb ik op Facebook al een 'thumbs-up' gegeven en bij dezen komt er ook nog een heuse review achteraan.
Het zit namelijk zo. Eenieder die mij kent weet dat ik een klein beetje (understatement) een geschiedenisfreak ben. Dat geldt voor verschillende mythes (Griekse, Romeinse en Egyptische mythen) maar ook voor sommige perioden zoals bijvoorbeeld de eerste wereldoorlog. En toen kwam deze serie uit op Netflix.

Marco Polo
(Netflix, 2014)

Marco Polo gaat over de belevenissen van een jonge Marco Polo aan het hof van Kublai Khan, een kleinzoon van de befaamde en beruchte Dzjengis Khan. Zijn vader laat hem als onderpand achter in een voor hem vreemde wereld en het is aan hem om daarin, als 'gast' van de Khan, te overleven.


In tien afleveringen krijg je een beter beeld van de tijd waarin het zich afspeelt, de 13e eeuw, maar tevens ook een magnifiek uitzicht op de natuur. Alhoewel veel van de scenes zijn opgenomen in Maleisië, zijn er ook enkele beelden vanuit Mongolië zelf. Je ziet paleizen, tuinen en steden, maar ook hoe er in deze gebieden geleefd werd.


Niet alleen gaat de serie om Marco Polo zelf, ook de strijd van de Mongolen met de Chinezen en de interne strijd binnen het Khanaat staat centraal.
Kublai Khan wil de heerser worden van heel de wereld, te beginnen met het land dat zijn grootvader en grote voorbeeld Dzjengis Khan niet kon veroveren: China. Dat levert een goede strijd op: Jia Sidao, de kanselier van de Chinese Song-dynastie probeert de Mongolen uit zijn rijk te houden en zelf zoveel mogelijk macht te houden, zeker als de Chinese keizer sterft.
Ook intern is absoluut niet alles koek en ei: de broer van Kublai beschuldigd de Khan er zelfs van dat hij meer Chinees is dan Mongools. En misschien heeft hij daar zelfs wel een punt.
Verder kan ik nog veel vertellen over verschillende personage's uit de serie, zoals bijvoorbeeld de blinde monnik 'Honderd Ogen' of de Blauwe Prinses, maar ik wil niet teveel van hun verhalen vertellen. Het zou jammer zijn als ik spoilers geef. Bekijk het zelf!

Over het acteerwerk ben ik zeer tevreden. Er zijn goede acteurs gecast die hun werk uitstekend uitvoeren. Ook de sets en decors zien er uitstekend uit, waardoor het allemaal een stuk realistischer is.
In mijn ogen een zeer goede serie. Natuurlijk is het niet allemaal historisch correct, maar anders zou het verhaal er heel anders uit gezien hebben.

Eindcijfer: 8,5


Geen opmerkingen:

Een reactie posten