zondag 14 juli 2013

Wegwee

Heb je dat ook wel eens? Dat je in de vakantie zit rond te neuzen op het internet om te kijken waar je allemaal wel niet heen kan gaan? Dat je zoekt naar hotels, de goedkoopste reisoptie - vliegtuig, trein of toch met de auto - en ook dingen die je kan gaan doen.
Op dit moment heb ik een viertal tabbladen op het internet open staan. NS highspeed, een kortingskaart voor musea en openbaar vervoer en een hotelvindsite. En dat allemaal voor de stad Kopenhagen.
Ik ben er zelfs al uit dat de trein het goedkoopste is, ongeveer €100,- goedkoper dan het vliegtuig, en dat de auto toch weliswaar iets goedkoper is, maar dat parkeren een stuk duurder is.

Of ik ook daadwerkelijk weg ga naar Kopenhagen? Ik denk het niet. Tenminste, niet nu direct. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat ik geld spaar voor mijn komende vakantie naar de andere kant van de wereld. Maar kijken kan altijd.

Ik heb wegwee. Wegwee is het tegengestelde van heimwee. Ik wil dus weg. Ik wil dingen zien. Dingen beleven. En het liefst in een ander land, met een andere taal.

Voorbij de Poolcirkel
Enkele jaren geleden is dat begonnen. Toen ben ik met drie anderen - waaronder mijn zus en haar man - naar Noorwegen, Zweden en Finland geweest. Mooie plekken, bijzondere gebeurtenissen... Toen ik daar eenmaal mee begonnen was, is het reisvirus bij me aangeslagen.

In 2011 ben bij mijn zus en haar man op bezoek geweest in Delhi, India. Ook daar heb ik zoveel dingen gezien dat het voor mij niet meer de vraag was of ik weer op vakantie ging, maar wanneer de volgende vakantie begon!
Daarover kun je trouwens teruglezen op deze blog: link.
Abraham Lincoln in Washington

En dan heb ik het niet over kleine reisjes naar Frankrijk of Denemarken. Het liefst ga ik ver weg. Toen ik dan ook in die zomervakantie naar mijn spaarrekening keek, besloot ik direct weer weg te gaan. Amerika en Canada, dat leek me wel wat. Mooi eens kijken hoe het daar is.
In de tweede week na de zomervakantie ben ik toen weggegaan. Verhalen daarvan kan je ook teruglezen op mijn blog. Ik ben gaan reizen van Washington via New York naar Boston en daarna nog in Canada door naar Quebec, Montreal, Ottawa en Toronto.
Canadese Parlementsgebouw in Ottawa

In 2012 ben ik, wederom na de zomervakantie - als invaller heb ik de mogelijkheid - naar China en Hong Kong geweest. Dat was een bijzondere reis, waarbij ik zoveel nieuwe indrukken heb gezien, zoveel mensen ontmoet heb en zoveel leuks gedaan heb, dat ik eigenlijk er weinig woorden voor heb. Het was gaaf. En ook daarvan kan je de verhalen lezen. Link.

En nu? Nu verlekker ik me over verre reizen, zoek ik naar mooie plekken om ook naar te gaan en kijk ik naar de mooie plaatjes die vanuit Frankrijk de huiskamer in gebracht worden. Dromend...

Hoe zit het met jouw wegwee? Of heb jij heimwee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten