zondag 28 juli 2013

50 Books - Vraag 29

De tijd vliegt, en waar vorige week de achtentwintigste vraag aan de beurt was volgt vandaag vanzelfsprekend de volgende - de negenentwintigste - vraag. Deze vragen worden - zij het soms met hulp - bedacht door Petepel, die deze uitdaging ook begonnen is. Eerdere bijdragen van mij kun je hier vinden.
Nu, zonder enige aarzeling, volgt de volgende vraag.

Wat heeft de vakantieperiode voor effect op je leesgedrag?

Voor mij is de vakantie een tijd van rust. Rust opzoeken - en hopelijk ook vinden - en tegelijkertijd alle dingen van het afgelopen jaar even achter je laten. Bij mij duurt het vaak een tijdje voordat ik de knop in mijn hersenen heb omgezet van de werk-stand naar de vakantie-modus. Dan ben ik dus ook al enige dagen bezig alles even op een rij te zetten om daarna alles weer te vergeten.

Zeker deze vakantie, met het feit dat ik direct na de zomervakantie al werk heb, ben ik ook al druk aan het vooruit kijken. Hoe zit dit, hoe ga ik dat doen... Allerlei zaken die al in mijn hoofd spoken voordat het jaar überhaupt al begonnen is. Hoe dan ook...

In de vakantie geeft lezen me een deel van de rust die ik zoek. Een goed boek zet mijn gedachten weg van de dagelijkse dingen en geeft mij echt de gelegenheid om te kunnen genieten. In de vakantie lees ik dus ook meer. Veel meer. Ik denk dat de helft van de boeken die ik in een jaar lees, in vakanties gelezen worden.
Afgelopen week alleen al heb ik drie boeken gelezen.

De vakantie heeft dus een positief effect op mijn leesgedrag. Ik lees meer, vaker en pak ook sneller een boek als ik even niets hoef te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten