woensdag 25 mei 2016

Ik heb een baan!!!

Al bijna acht jaar, sinds juni 2008, ben ik een leerkracht. In die acht jaren heb ik op meer dan vijftig scholen mogen invallen, heb duizenden kinderen in de klas gehad en heb ook nu nog soms contact met enkelen van hen.
Ik heb op de ene school een paar jaar ingevallen en op een andere slechts een dagdeel, en allerlei varianten daar tussenin. Groningen, Friesland en Drenthe waren mijn werkplek en de routes tussen de scholen ken ik op mijn duimpje.

Daar gaat vanaf komend schooljaar verandering in komen: Na de zomervakantie heb ik een vaste baan! Ik mag dan in het uiterste noorden van ons land een groep acht draaien, vijf dagen in de week!
Geen onzekerheid meer over of ik morgen wel werken mag, maar gewoon zekerheid, vastheid en, als kers op de slagroom, zelfs een vast contract!

Ik moet toegeven dat ik aan het begin van dit schooljaar wat sceptisch was. Alle verhalen over de nieuwe wet Werk en Zekerheid (die ook nog eens aangenomen is en komend schooljaar ingaat) bezorgden me hoofdpijn. Op enig moment heb ik zelfs hardop uitgesproken dat ik uit het onderwijs zou gaan stappen wanneer ik het nieuwe schooljaar nog niets gevonden had. Dat ligt nu echter allemaal achter me: een vaste baan veranderd alles!

Zelf weet ik het al enige weken maar kon vanzelfsprekend nog niets zeggen. Vandaag hebben beide scholen aangegeven dat er veranderingen in het team komen en dus mag ik eindelijk ook het mooie nieuws delen!

Het is allemaal erg snel gegaan: twee weken voor de meivakantie had ik mijn functioneringsgesprek. Daarin hoorde ik al van de directie dat ik, in verband met aangevraagde mobiliteit, niet op de school kan blijven waar ik nu vier dagen in de week vertoef. Dat was een tegenvaller, maar er werd mij gezegd dat er alles aan zou worden gedaan om mij een plekje te geven.
Een dag later kreeg ik te horen dat ik contact op kon nemen met een andere directeur. Zij had mogelijk een plaats voor mij in haar team. Direct diezelfde dag heb ik contact opgenomen en is er een afspraak gemaakt: De week daarop zou ze langskomen bij mij op school, zou ze bij me in de klas komen en daarna een gesprek hebben over wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Een week later was het zover: ze kwam, we spraken en daarna vergaderde ze met haar team. Die avond werd ik gebeld met het blijde nieuws!
En geloof me, taart kwam er bij mij die donderdag!

Volgend jaar, fulltime meester van groep 8!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten