maandag 14 januari 2013

50 Books - Vraag 1

In navolging van Petepel, een dagelijkse blogger, ga ik ook de zogenaamde 50 Books uitdaging aan. Wekelijks post Petepel een vraag die je kan beantwoorden, hetgeen mijn bedoeling dus ook is.

De eerste vraag is:

Welk boek heeft in je vroegste jeugd de meeste indruk op je gemaakt?

Voordat je verder leest, neem even de tijd om zelf deze vraag te beantwoorden. Je kan een reactie bij mij achterlaten, met of zonder een eventuele motivatie. Of geef, net als ik doe, zelf ook de blog door!

Het boek dat bij mij het meeste indruk heeft gemaakt is het boek 'De brief aan de koning', van Tonke Dragt.
De belevenissen die Tiuri, de aanstaande ridder, meemaakt zijn bijzonder.
Een deel van het boek werd op de basisschool voorgelezen, waarbij ik helemaal wegdroomde en mezelf al zag als stoere ridder die, net als Tiuri, de bijzondere taak heeft om een brief te brengen naar koning Unauwen. De Rode Ruiters zitten hem daarbij op de hielen... Zelfs als ik er nu nog aan denk, hoor ik de stiltes die de meester liet vallen, waarna hij op een gegeven moment het boek weg legde en zei dat hij een volgende keer verder ging.

Door dit ene boek ben ik in de wereld van de boeken gezogen. Sindsdien las ik nog meer dan voorheen, hetgeen me vrij veel korte nachten heeft opgeleverd. Lezen tot een uur of twee was geen uitzondering. "Nog snel even dit hoofdstuk", was iets dat ik mezelf veelvuldig voorhield om na twintig hoofdstukken te zien dat het boek uit was en de klok door was gedraaid naar twee...

Een jaar geleden, toen ik de boeken weer eens uit de kast gehaald had, kon ik niet laten om het boek - en zijn vervolg - toch nog even te lezen. En ja, het was even fijn als toen.

1 opmerking:

  1. O ja. Dit is ook een van mijn jeugdlievelingsboeken. Een van de boeken die op de lagere school is voorgelezen en waar ik halsreikend naar uitkeek. Wel kan ik nog moeilijk wennen aan de nieuwe kaft zoals je ook hier heb afgebeeld. Een paar jaar geleden kon ik nog net een exemplaar met de groenige tekening krijgen. Ook apart hoe zoiets zo belangrijk kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen